Vis mer

Mercedes C-klasse mer effektiv

CO2-tallene fortsetter å krype nedover og Mercedes gjør sin del av jobben. Men antall hestekrefter kompromisser man ikke med.

To ny motorer introduseres nå også i C-klasse etter å ha blitt plassert blant annet i storebror E-klasse som nettopp kom i ny utgave. I tillegg har man finpusset på en tredje motorvariant.

Dobbelturbo

Den første motoren det dreier seg om er 220 CDI med 170 hester og 400 newtonmeter. Modellbetegnelsen er ikke ny, men det er motoren som nå har to turboer. Tilnavnet Blueefficiency indikerer at vi snakker om den nye varianten.

127 gram CO2

Denne motoren gjør at C-klasse setter personlig rekord i CO2-utslipp. 127 gram er alt en manuelt giret sedan slipper ut. Det tilsvarer et blandet forbruk på 0,48 liter per mil. Den høye effekten tatt i betraktning, er dette tall man kan være litt stolte av. Men tross alt er det ikke bedre enn et gram mindre enn BMW lenge har kunnet tilby i sin jevnsterke 320d.

Fin motor

0-100 går på 8,4 sekunder og toppfarten ligger på 232 kilometer i timen. Dette er altså en sprek bil med fartsressurser langt utover det normale. Vi har også flere ganger latt oss imponere over hvor fin denne nye motoren er, med sitt brede register og tunge drag.



Bensinturbo

Den andre nye motoren går på bensin og heter 250 CGI, også den med tilnavnet Blueefficiency. Dette er en 1,8-liters turbomotor med 204 hestekrefter og 310 newtonmeter som akselererer C-klasse fra 0-100 på 7,2 sekunder. Forbruket på 0,72 liter og CO2-utslippet på 168 gram representerer en klar forbedring i forhold til den hittil benyttede 250-motoren som har seks sylindere. Men sett i forhold til konkurrentene evner ikke denne bensinmotoren å imponere på samme måte som dieselmotoren når kommer til effektivitet.

204 hester og 134 gram CO2

Den tredje motornyheten er bare en litt finpuss av nylig introduserte C 250 CDI. Dette er en svært sterk motor med 204 hester og 500 newtonmeter. Slagvolumet er det samme som i 200 og 220 CDI, altså 2,1 liter. Vi testet nylig denne bilen og lott oss imponere over kombinasjonen av krefter og det lave forbruket på 0,52 liter. Nå har man kuttet dette til 0,51 og CO2-utslippet er dermed nede i 134 gram, hvilket er svært bra med så mye effekt om bord.

Prisene er i skrivende stund ikke offisielle.