<b>RIMELIGERE LADBAR:</b> Sist vi kjørte en ladbar hybrid fra Mercedes, var det en bil til 1,3 millioner - S 500 Plug-in Hybrid. Men her ser vi en som blir adskillig mer tilgjengelig - og praktisk. Mercedes-Benz C 350 Plug-in Hybrid, heter den - til tross for at bensinmotoren bare er en 1,9-liter.  Foto: DAIMLER
RIMELIGERE LADBAR: Sist vi kjørte en ladbar hybrid fra Mercedes, var det en bil til 1,3 millioner - S 500 Plug-in Hybrid. Men her ser vi en som blir adskillig mer tilgjengelig - og praktisk. Mercedes-Benz C 350 Plug-in Hybrid, heter den - til tross for at bensinmotoren bare er en 1,9-liter. Foto: DAIMLERVis mer

Mercedes C-klasse ladbar

Daimler-konsernet gjør det klart at de anser en stadig mer utbredt elektrifisering som uunngåelig.

I forkant av bilutstillingen i Detroit, som åpner denne uken, viser Mercedes-Benz sin tredje ladbare bil på relativt kort tid.

Etter den hel-elektriske B-klasse Electric Drive og den formidable S 500 Plug-in Hybrid, som begge ble testet av Dinside i løpet av 2014, er det nå merkets representent i mellomklassen, C-klasse, som får elmotor og batteripakke som kan lades fra stikkontakt.

For ikke lenge siden kjørte vi prototypen på en ladbar BMW 3-serie og nykommeren fra Mercedes fremstår som en direkte konkurrent til denne.

Mercedes holder kortene relativt tett inntil brystet angående detaljer, men en del informasjon sitter vi da på. For det første: Dette blir ikke en svært rimelig versjon av C-klasse, men vil befinne seg ytelsesmessig nærmere det øvre sjikt.

Mer «folkelig»

Men det vil bli et adskillig mer demokratisk alternativ i ladbar hybrid-klassen enn nevnte S 500 Plug-in Hybrid til nær 1,3 millioner, dette takket være hyggeligere avgiftsutslag på denne typen bil.

Les også: Vi har testet Mercedes-Benz C 250 BlueTec 4Matic stasjonsvogn.

FØRSTE MED ELMOTOR: Mercedes-Benz C-klasse ser ut til å komme på markedet som ladbar hybrid før BMW 3-serie gjør det. Men sistnevnte har vi kjørt som prototype og den virket rimelig klar for serieproduksjon. Vi følger med! Foto: DAIMLER
NOK EN MED PLUGG: Takten på økingen i antall ladbare hybrider på markedet blir mye raskere fremover. Foto: DAIMLER
LITEN FORSKJELL: Bortsett fra den grafiske fremstillingen av energiflyt på skjermen, ser vi lite som skiller den ladbare C-klassen fra de andre. Foto: DAIMLER
LADBAR HYBRID: Ingen tvil om det... Foto: DAIMLER
FØRST I KLASSEN: Første ladbare bil i premium-mellomklasse med kombinasjon av bensinmotor og elmotor ser ut til å bli Mercedes-Benz C 350 Plug-in Hybrid. Foto: DAIMLER
FØRST I KLASSEN: Første ladbare bil i premium-mellomklasse med kombinasjon av bensinmotor og elmotor ser ut til å bli Mercedes-Benz C 350 Plug-in Hybrid. Foto: DAIMLER
FØRST I KLASSEN: Første ladbare bil i premium-mellomklasse med kombinasjon av bensinmotor og elmotor ser ut til å bli Mercedes-Benz C 350 Plug-in Hybrid. Foto: DAIMLER
FØRST I KLASSEN: Første ladbare bil i premium-mellomklasse med kombinasjon av bensinmotor og elmotor ser ut til å bli Mercedes-Benz C 350 Plug-in Hybrid. Foto: DAIMLER
FØRST I KLASSEN: Første ladbare bil i premium-mellomklasse med kombinasjon av bensinmotor og elmotor ser ut til å bli Mercedes-Benz C 350 Plug-in Hybrid. Foto: DAIMLER
FØRST I KLASSEN: Første ladbare bil i premium-mellomklasse med kombinasjon av bensinmotor og elmotor ser ut til å bli Mercedes-Benz C 350 Plug-in Hybrid. Foto: DAIMLER
V60-ALTERNATIV? Volvo V60 har eksistert i tre år som ladbar dieselhybrid. Og den har fortsatt lengre oppgitt rekkevidde enn den nye ladbare bensinhybriden fra Mercedes... Foto: DAIMLER
RIMELIGERE LADBAR: Sist vi kjørte en ladbar hybrid fra Mercedes, var det en bil til 1,3 millioner - S 500 Plug-in Hybrid. Men her ser vi en som blir adskillig mer tilgjengelig - og praktisk. Mercedes-Benz C 350 Plug-in Hybrid, heter den - til tross for at bensinmotoren bare er en 1,9-liter. Foto: DAIMLER


For om den totale ytelsen fra hybridsystemet oppgis til 275 hestekrefter og hele 600 newtonmeter, så stammer en god del av dette fra en elektrisk motor. Bensinmotoren er den samme som den man finner i C 250. Det er en 2.0 bensinmotor som i 250 yter 211 hestekrefter og, godt hjulpet av turbolading, 350 newtonmeter. Vi kjørte denne senest i CLA 250 4Matic.

Men her kommer altså elektromotoren i tillegg og gir bilen ytelser som skal kunne forsvare C 350-navnet. 60 kilowatt, altså 82 hestekrefter, i tillegg til 350 Newtonmeter, gir en drivlinje som klarer å akselerere bilen fra 0 til 100 på 5,9 sekunder (sedan) og 6,2 sekunder (stasjonsvogn).

Disse ytelsene er for øvrig ganske nær opp til de Volvo V60 kan vise til i sin ladbare dieselhybrid-utgave - som har eksistert på markedet en god stund.

31 kilometer på strøm

Batteripakken består av litiumion-celler og har en kapasitet på 6,2 kWt. Dette skal være tilstrekkelig til en rekkevidde på litt over tre mil på bare strøm, noe som er litt under hva BMW oppgir for sin kommende ladbare 3-serie.

Forbruk ved blandet kjøring skal ligge på 0,21 liter per mil i den kombinerte kjøresyklusen - i praksis vet vi at det reelle forbruket helt og holdent vil avhenge av bruksmønsteret - her er det en fordel med mye og relativt kortvarig bykjøring, få langturer og opplading av batteriene ved enhver anledning. Lading vil for øvrig ifølge Mercedes ta to timer på 13 Ampère kurs.

Nye Mercedes C 350 Plug-in Hybrid avdukes som nevnt i Detroit i dag, og vil komme i salg i løpet av året. Vi kommer tilbake med mer detaljer og pris, når den tid nærmer seg.