Vis mer

Mercedes C 63 AMG: Versting blir verre

Mercedes har en svært fleksibel motor i sine 63 AMG-biler. Nå blir C 63 oppdatert.

C 63 var i utgangspunktet utstyrt med den svakeste versjonen av 6,2 literen som brukes i en rekke biler og yter 525 hestekrefter. I siste versjon som sitter i SLS AMG yter den hele 571 hestekrefter.

Det er vel da ingen videre prestasjon å heise effekten i C 63 AMG fra 457 til 487 hestekrefter. Det er fortsatt den mest motorsvake versjonen av 6,2 literen.

Performance Package Plus

Dette er navnet effektøkningen blir markedsført under, og den består av nye deler hentet fra SLS AMG. Det er nye stempler, råder og lettvekts veivaksel som gir en vektbesparelse på tre kilo og som sammen med redusert friksjon i motoren resulterer i bedre respons og mer effekt. En liten sort boks med ny "blautvare" topper forbedringene i motoren.

Nytt bremsesystem med røde kalipere med AMG-logo og en liten karbonspoiler på bagasjelokket skiller bilen fra den vanlige utgaven.

Ytelsene blir gode, og 0 til 100 går unna på 4,4 sekunder og 0 til 200 leveres på 13,9 sekunder. 13,9 sekunder til 200 er ikke å fryktelig langt bak kostbare sportsbiler som SLR Mclaren, Lexus LFA og Porsche 911 Turbo.

Toppeffekten på 487 hestekrefter inntreffer på 6.800 omdreininger, og maksimalt dreiemoment på 600 newtonmeter oppnås på 5.000 omdreininger i minuttet. Dreiemomentet er med andre ord likt som på dagens modell.

Toppfarten er fortsatt stoppet på 250 kilometer i timen.

Samtidig som effekten går litt opp, går forbruket bittelitt ned. CO2-utslippet synker fra 319 til 318 gram. Forbruket blir da 1,34 liter per mil hvis man ekstremt forsiktig med gassen.

Bilen er på markedet ved årsskiftet 2009/2010.

Vi kjørte bilen på tomme tyske motorveier for en tid tilbake. Vi syntes bilen allerede da gikk bra med sine 457 hestekrefter. Les saken her.

Kjøring av Lexus IS F finner du her.

Kjøring av BMW M3 finner du her.

Kjøring av Audi RS4 finner du her.

Vis mer