Foto: GWA
Foto: GWAVis mer

Mercedes C 111 gjenoppstår

Måkevingene er noe de fleste forbinder med klassiske SL 300 - og moderne SLS AMG. Men denne?

I 1970 presenterte Mercedes-Benz en av tidenes mest avanserte prototyper: Mercedes C 111. Den første versjonen var utstyrt med midtmontert wankelmotor og bilen hadde en fasong som var en krysning mellom en hai og en futuristisk supersportsbil. C 111 ble bygget i forskjellige versjoner og det ble eksperimentert med forskjellige motorer, deriblant en dieselutgave, en rekkefemmer på 230 hester, som satte en rekke rekorder.

Verdensrekorder

En V8 biturbo-versjon, ganske kraftig bearbeidet for bedre aerodynamikk, satte rundetidsrekord på Nardo-banen i 1979 med en snittfart på over 400 km/t - 404 for å være mer presis. Det var sjefsingeniøren selv, tyskeren Hans Liebold, somsåledes pulveriserte den forrige verdensrekorden på bane -356 km/t, satt på Talladega-banen i 1975 av en Porsche 917 CanAm med amerikaneren Mark Donahue bak rattet.

Nytolkning

Det er denne serien av prototyper - som fungerte som laboratorier for en rekke av nyvinningene som skullle dukke opp på serieproduserte biler senere - som har inspirert firmaet GWA, basert i San Antonio i Texas. Sjefen der på huset, Arturo Alonso, er Mercedes-entusiast på sin hals og hans første bil var en Mercedes 220 S fra 1964. Han hevder å være best på å forene klassisisme og modernisme i sin nytolkende bildesign. GWA har begått egne "Mercedes"-modeller tidligere - med mer eller mindre hell. Vi kan for eksempel styre oss for deres nytolkning av den klassiske "Pagode"-modellen - se bilde nedenfor.

Foto: GWA
Foto: GWA
Foto: GWA
Foto: GWA
Foto: GWA
Foto: GWA
Foto: GWA
Foto: GWA
Foto: GWA
Foto: GWA
Foto: GWA
Foto: GWA
Foto: GWA
Foto: GWA
Foto: GWA
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Tja, hva skal vi si? Denne nytolkningen kan i hvertfall vi styre oss for. Vi foretrekker den klassiske SL-pagoden. Foto: GWA
Foto: GWA


Ciento Once

Men denne modellen, Ciento Once - som er spansk for hundreogelleve - synes vi de har lykkes med.

Den er konstruert rundt en gitter/rørramme av typen space frame. Hele bilen er håndbygget i aluminium. Midtmotoren er V12-motoren fra Mercedes (M120) og produserer 408 hestekrefter. Den synes gjennom et glassdeksel over hekken. Motoren er koblet til en sekstrinns Cima-girkasse av transaksel-typen.

Interiøret ligner en god del på originalen fra 1970, men setene er i karbon.

Kom aldri i produksjon

For å avslutte historikken bak denne enestående bilen: En oppfølger til den opprinnelige C 111 ble presentert i 1991 - den var basert på baneraceren C11 gruppe C-prototype og fikk navnet C 112. Den var utstyrt med en V12 midtmotor med seks liter slagvolum og utviklet 408 hestekrefter - akkurat som Ciento Once. Dessverre ble produksjon av den bilen avlyst til tross for at det var kommet inn hundrevis av bestillinger.

Og i dag lever altså drømmen videre - takket være GWA Tuning. Men, som tilfellet var med dens forgjengere, er det fare for at dette forblir en prototype i ett eksemplar.

Tja, hva skal vi si? Denne nytolkningen kan i hvertfall vi styre oss for. Vi foretrekker den klassiske SL-pagoden. Foto: GWA Vis mer

GWA Tunings hjemmeside finner du her.