<b>Batteri-modul:</b> Slik ser bunnen av den nye elbilen ut.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Batteri-modul: Slik ser bunnen av den nye elbilen ut. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Mercedes-Benz viser ny elbil

Avslører detaljer om bilen som vises til høsten.

Mercedes-Benz viste nylig frem sine planer for en batteri-elektrisk bil, en bil som skal kunne gå 50 mil på en opplading, og som skal vises for publikum på bilmessen i Paris til høsten.

Bilen kommer likevel ikke på markedet før nærmere 2020.

Blant entusiastene pågår diskusjonen høylytt. Vil fremtiden bestå av hydrogen-elektriske eller batteri-elektriske biler? Få snakker om begge deler, men det gjør bilbransjen, for det ene utelukker ikke det andre.

Det er behov og individuelle muligheter som avgjør.

Flere aktører vi har snakket med, deriblant Audi, BMW og Mercedes-Benz, tror at de fleste biler som VW Golf og dens like, og oppover i størrelse, på lang sikt vil drives av hydrogen. Biler mindre enn dette vil ha et batteri som energilager.

Hovedårsaken til dette er at ingen av produsentene ser noen snarlig batterirevolusjon i glasskula, og dagens batterier er altfor tunge.

Toyota, Honda og Hyundai jobber også hardt for hydrogen, selv om de ikke har definert grenseområdet for bilstørrelse konkret.

Les også: Audi satser tungt på hydrogen

Rekkevidden

Rekkevidden i seg selv er ikke noe problem, men problemet er at man må putte enormt mye vekt i form av batterier i bilen for å få ønsket rekkevidde. Dermed blir også bilene store. Dette ser vi på de bilene som til nå er vist med rundt 50 mils rekkevidde. Det er ikke småbiler akkurat.

I dette selskapet var Tesla Model S først ute, før Audi viste sitt quattro-konsept, som også er en stor bil. Porsche har også gjort tilsvarende, en bil som er på størrelse med en Porsche Panamera.

Med dagens batteriteknologi er det rett og slett ikke mulig å lage en kompaktbil med 50 mils rekkevidde, for en bil på denne størrelsen vil få en egenvekt på to tonn. Så tunge småbiler har ingenting ute på veiene å gjøre, forteller Harald Kröger i Mercedes-Benz

Likevel kaster de seg nå inn i kampen, og skal vise en helelektrisk bil med lang rekkevidde. Med et batteri som ”bensintank”, er lista lagt på 50 mils rekkevidde, men også dette i en stor bil.

HEMMELIG: Hvordan den nye elbilen skal se ut er fortsatt en hemmelighet, men slik ser drivverket ut. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Kommer nær 2020

Bilen skal først vises i oktober, men på bildene ser du plattformen, der batteriene er plassert, og modeller som viser hvor batteriene skal sitte.

Hele pakka skal naturligvis ligge i bunnen av bilen, for på den måten å få så lavt tyngdepunkt som mulig, og for å skape så mye anvendbar plass i det øvrige av bilen som mulig.

MB er svært sparsommelige med ytterligere informasjon, men forteller at det er de selv som produserer batteriene, og en ny batterifabrikk er også under oppføring i Tyskland.

Kapasiteten på denne fabrikken vil de heller ikke ut med, annet enn at de lover å dekke etterspørselen.

VW har på sin side nylig lansert planer om 30 batterielektriske biler på markedet i 2025. De regner da med å levere 2-3 millioner biler i året, og at dette på det tidspunktet vil være 20-25 prosent av totalmarkedet for elbiler. VW estimerer med dette at rundt 8 prosent av verdens bilproduksjon i 2025 vil være batterielektriske biler.

92 prosent av bilproduksjonen i 2025 vil med andre ord ha et annet energilager enn batteri.

Størrelsen avgjør

Mercedes tror i likhet med andre produsenter at så store biler ikke vil være batterielektriske i fremtiden, men hydrogen-elektriske. Dette fortalte de på det samme arrangementet hvor basisen for denne elbilen ble vist, og hvor de lanserte hydrogenversjonen av GLC, som kommer på markedet neste år.

Dette forklarer de med at de ikke ser noen batterirevolusjon i nær fremtid. Den kom med litium-ion, forklarer ingeniørene, og fortsetter med at det vil ta lang tid og enorme ressurser å utvikle neste generasjon batterier.

Dette er også i tråd med hva både Toyota, Nissan og Elon Musk i Tesla forteller. Sistnevnte har sågar sagt at utfordringen med dagens elbiler er at ”batteriene suger”.

Antagelig er litium-sulfat den beste veien å gå, slik det ser ut nå, forteller Harald Kröger, men legger til at de er åpne for andre løsninger kan dukke opp. Toyota har på sin side sagt at magnesium kan være en viktig ingrediens i fremtidens batterier, men de aller fleste er enige om at bruken av litium og kobolt må ned.

-Vi vet foreløpig ikke om noe bedre. Derfor jobber vi videre med det vi har, fortalte Elon Musk i et intervju med oss i fjor.

INDUKSJON: MB skal også introdusere induksjonsladere til sine elektrifiserte biler. Disse virker både på hybrider og rene batteri-elbiler. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Penga avgjør

Kostnader er også en av hovedårsakene til at mange av de store produsentene satser på hydrogen. Batteri-elektriske biler vil fortsatt dra på seg store utviklingskostnader, mens utviklingskostnadene for hydrogen-elektriske biler i stor grad er tatt, og fremover vil bli svært mye rimeligere.

Mercedes-Benz forteller som eksempel at de har redusert bruken av platina i en hydrogenbil fra 206 gram til 20 gram, noe som bidrar sterkt til å redusere kostnaden.

En tilsvarende utvikling for batterier ligger langt frem, men Mercedes-Benz forteller at de er villig til å være med å bære kostnaden til utviklingen. Dette vil også komme godt med i hydrogen- og hybridbilene, ettersom disse også har batteripakker av en viss størrelse.
En slankekur er likevel høyst nødvendig, både for vekt og for kostnader.

Den nye batterielektriske bilen vil bli vist på bilmessen i Paris i oktober, men vil først komme på markedet før nærmere 2020.