<b>- DETTE ER EKTE LUKSUS:</b> Tid og personlig rom er ifølge Mercedes fremtidens luksus. Det betinger bilens utvikling. Mercedes' visjon heter F 015 og presenteres her av konsernleder Zetsche. Den er en selvkjørende salong, motorisert av hydrogen-brenselceller og en batteripakke. Teknologien eksisterer allerede i dag. Foto: DAIMLER
- DETTE ER EKTE LUKSUS: Tid og personlig rom er ifølge Mercedes fremtidens luksus. Det betinger bilens utvikling. Mercedes' visjon heter F 015 og presenteres her av konsernleder Zetsche. Den er en selvkjørende salong, motorisert av hydrogen-brenselceller og en batteripakke. Teknologien eksisterer allerede i dag. Foto: DAIMLERVis mer

Mercedes-Benz viser luksus for fremtiden

- Luksus er din tid og ditt personlige rom. Det er også stikkordene for Mercedes' fremtidsvisjon.

I november i fjor besøkte Dinside Mercedes Benz-utviklingssenter i California. Der fikk vi, i tillegg til å prøve den selvkjørende S 500 Intelligent Drive, oppleve interiøret i bilprodusentens visjon for en fremtidig luksusbil.

Det var riktignok en virtuell opplevelse via Oculus VR-hodesett, men ga likevel et godt inntrykk av hvordan Daimler-ingeniørene tenker den fremtidige, selvkjørende, luksusbilen.

Nå har de vist hele bilen.

Verden flytter til byen

F 015 Luxury in Motion er Mercedes-Benz visjonære svar på verdens utvikling, der stadig flere mennesker bor i stadig større byer. De viser til at antallet mega-byer (urbane områder med mer enn 10 millioner innbyggere) vil ha nådd 30 innen 2030.

Minner F 015 deg om noe? Det er i så fall ikke så rart: En forløper for denne, kalt F 125, ble vist i 2011. Den skulle inkarnere bilen en generasjon inn i fremtiden.

VIRTUELL REALITET: Her, i Mercedes' utviklingssenter, fikk vi teste fremtidsopplevelsen i en F 015 Luxury in Motion, riktignok virtuelt i denne omgang. "Prøvekaninen" til høyre er den norske Mercedes-importørens kommunikasjonsdirektør, Christoffer Nøkleby. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Hva er virkelig luksus?

- Den viktigste luksusvaren i det 21.århundre er personlig tid og rom. Fremtidens autonome biler fra Mercedes-Benz skal tilby nettopp dette. Det revolusjonerende konseptet F 015 Luxury in Motion er det første håndgripelige eksempelet for en slik fremtid, sa Dr Dieter Zetsche, styreleder i Daimler AG og leder for Mercedes-Benz personbiler, under presentasjonen i Las Vegas.

Mercedes-Benz vil vise hvordan fremtidens bil går fra å være et transportmiddel, til å bli et komfortabelt oppholdsrom.

De bekrefter de tendensene vi allerede har beskrevet på Dinside og som vil lede til det som blir bilen i fremtiden.

EKSISTERENDE TEKNOLOGI: Det som behøves for at en slik bil skal kunne kjøre av seg selv i trafikken, eksisterer i dag. Foto: DAIMLER Vis mer


Bygget for forskning

Interiøret er utformet som en romslig salong, og ikke uventet hevder Mercedes at de her tar komfort og luksus til et nytt nivå. Et viktig element er måten den bruker avansert teknologi til å utveksle informasjon mellom passasjer, bil og omverdenen. Det er dette som ifølge produsenten gjør det naturlig at bilen nå har verdenspremiere på CES.

Les også: Vi fikk prøve Volvos selvkjørende bil i Göteborg-trafikken.

Betjenes med berøring og bevegelser

For å gjøre bilturen til en både sosial og produktiv reise, kan de fremre setene elektronisk snus 180 grader slik at de vender mot passasjerene bak. Samtidig sørger bilen for all informasjon man måtte ønske via seks integrerte skjermer, plassert i dashbordet, samt bak- og sidepanelene. Passasjerene vil kunne kommunisere med, og kontrollere, bilen ved hjelp av håndbevegelser, sporing av øyebevegelser, eller på mer klassisk vis å berøre skjermene.

SALONG: Interiøret i FT 015 er oppholdsrom mer enn det er bil-kupé. Foto: DAIMLER Vis mer


Slik blir bilmotoren

At motoren i Mercedes F 015 er elektrisk overrasker ingen. Drivlinjen er en hybrid i den forstand at elmotorene, som er plassert bak, kan forsynes med energi fra en batteripakke på 29 kilowattimers kapasitet og i tillegg fra hydrogendrevne brenselceller.

Ytelsene er greie nok. Hver motor yter 136 hestekrefterog et dreiemoment på 200 newtonmeter. Dette skal sørge for at bilen greier 0-100 kilometer i timen på 6,7 sekunder. Toppfart er begrenset til 200 kilometer i timen.

På ren batteridrift skal bilen ha en rekkevidde på 200 kilometer. Brenselcellene vil kunne gi ytterligere 900 kilometer rekkevidde ved behov. Forbruket er oppgitt til 60 gram hydrogen per mil, tilsvarende en dieselbil som ville greie seg med 0,2 liter på mila.

HYBRID-KONSEPT: F 015 har en drivlinje vi så elementer av i konseptbilen F 125 for tre år siden: Hydrogendrevne brenselceller forsyner elektriske motorer med energi. Foto: DAIMLER Vis mer


Fra «mulig» til «salgbart»

DAGENS LUKSUS: Allerede denne Mercedes-Benz S 500 Coupé kan delvis kjøre av seg selv. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


- For to år siden kjørte S 500 Intelligent Drive selv hele den historiske ruten som Bertha Benz la ut på i 1888.

- Turen viste at vi allerede i dag har teknologien som kreves for å gjøre selvkjørende biler til virkelighet. F 015 er neste steg, og viser hvordan selvkjørende biler kan tas fra det teknologisk mulige til det kommersielt interessante, sier Dieter Zetsche.

Video: