2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG shown with optional AMG Handling Package. Foto: Wieck
2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG shown with optional AMG Handling Package. Foto: WieckVis mer

Mercedes-Benz SLK55AMG i friluft

Mercedes har kastet mat til ulvene. Spesifikasjonene på SLK55 AMG er nesten ikke til å fordøye.

Det er som regel ikke småtterier som ruller ut fra AMG-fabrikken, tuningavdelingen til Mercedes-Benz. Nå er det snart et år siden nye SLK rullet ut som standardvare, og da er det som ventet på tide å se hva AMG har fått til i mellomtiden.

Storebror er prøvekjørt: SLS AMG

Fire x2 i V-form

Når AMG-utgaven av den allerede godt bygde SLK lanseres, så er det med en 5,5-liters V8 som kraftverk. Den er på ingen måte verdens sterkeste V8, men den skal etter det AMG bedyrer være den mest energieffektive. Motorkoden re M512, og den er basert på M157, maskinen som ble presentert med biturbo i 2010. Nye M512 må finne seg i å puste selv, men erfaringen tilsier at lite er så morsomt som å ha en kraftig selvaspirerende motor, uavhengig om den sitter foran eller bak.

AMG med verdensrekord i sladding

Snillest i klassen

AMG-versjonen av SLK har ytelser på papiret som det står respekt av, og den blåser av sted til 100 km/t på 4,6 sekunder. Men, som alltid med kjøremaskiner i denne klassen, er det mer interessant hva som skjer underveis. Det kommer vi tilbake til så snart vi har hatt anledningen til å prøvekjøre. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.
Effekten er oppgitt til 310 kW, tilsvarende 422 hk, og dreiemomentet topper seg på 540 Nm. SLK55 AMG trives best på høye turtall, med momenttoppen på 4.500 omdreininger og effekttoppen på 6.800. Kjører du som en prest, så skal det være mulig å holde forbruket nede på anstendige 0,84 l/mil, og utslippet er faktisk på under 200-grensen, med sine 195 g/km.

2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG shown with optional AMG Handling Package. Foto: Wieck
2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG shown with optional AMG Handling Package. Foto: Wieck
2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG shown with optional AMG Handling Package. Foto: Wieck
2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG shown with optional AMG Handling Package. Foto: Wieck
2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG shown with optional AMG Handling Package. Foto: Wieck
2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG shown with optional AMG Handling Package. Foto: Wieck
2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG shown with optional AMG Handling Package. Foto: Wieck
2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG shown with optional AMG Handling Package. Foto: Wieck
2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG shown with optional AMG Handling Package. Foto: Wieck
2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG shown with optional AMG Handling Package. Foto: Wieck
2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG shown with optional AMG Handling Package. Foto: Wieck
2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG shown with optional AMG Handling Package. Foto: Wieck
2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG shown with optional AMG Handling Package. Foto: Wieck
2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG shown with optional AMG Handling Package. Foto: Wieck
2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG shown with optional AMG Handling Package. Foto: Wieck
2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG shown with optional AMG Handling Package. Foto: Wieck
2012 Mercedes-Benz SLK55 AMG shown with optional AMG Handling Package. Foto: Wieck


Ny teknologi

For å få til et såpass lavt utslipp på en så heftig motor er det tatt i bruk flere teknikker. Blant annet kutter sylinderstyringen ut sylinder nummer to, tre, fem og åtte når belastningen er begrenset, først og fremst mellom 800-3600 omdreininger. Når sylindrene ikke er i bruk kobles selvfølgelig også drivstofftilførsel og tenning ut. Start/stopp-funksjon er også på plass, og bremseenergi regenereres i et slags mikrohybridsystem.

Dette er standardversjonen

Et lydbilde fra himmelen

Av de mer morsomme detaljene har SLK55AMG selvfølgelig fått et eksosanlegg av den hysterisk morsomme sorten. Her er det finjustering av lyd til fingerspissene. Under 2000 omdreininger er to ventiler i eksosanlegget lukket, men over 2000 omdreininger åpner de seg, og gir en himmelsk lyd, om vi kjenner AMG rett. Slik lyd kan lett tas opp på CD og selges for penger.

En ikke ueffen AMG på testbenken

Frekk design

SLK55AMG leveres med en Plus 7G-Tronic girkasse, som oversatt betyr en 7-trinns automatkasse med muligheter for manuelle girskift. Det visuelle er naturligvis strukket et skritt videre i forhold til en standard SLK, men også disse kan fåes med en AMG designpakke, og således ikke være veldig ulik det som her kommer til å bli storebror. Vi har prøvekjørt de mer ordinære SLK’ene av den nye modellen. Nå gjenstår AMG-versjonen, og rapport kommer så snart den er gjennomført.