<b>NY HYDROGENBIL:</b> Slik ser den nnye versjonen av B-klasse F-Cell ut - de kaller den "Zero Emission". Foto: DAIMLER
NY HYDROGENBIL: Slik ser den nnye versjonen av B-klasse F-Cell ut - de kaller den "Zero Emission". Foto: DAIMLERVis mer

Mercedes-Benz satser tungt på hydrogen

Tesla-sjef Elon Musk sa en gang: «Hydrogen er fremtidens drivstoff - og vil alltid være det.» Det spørs ...

Det skjer ganske mye på hydrogenfronten om dagen og blant annet Toyota, Honda, Hyundai og Daimler-konsernet (Mercedes-Benz), satser på fremtidige brenselcelle-kjøretøyer.

Det er i praksis elbiler som henter energi fra brenselceller. Disse produserer strøm ved hjelp av hydrogen. Litt som om bilen hadde med seg sitt eget elektrisitetsverk.

Les mer om brenselceller her..

Resultatet er at det eneste utslippet fra bilen er vann - i form av damp.

Infrastruktur-utfordringen

TOYOTAS BIDRAG: Slik så prototypen til Toyota ut i Tokyo i 2011. Produksjonsversjonen skal komme til neste år. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Utfordringene så langt har vært at teknologien lenge har vært ansett som for kostbar, samt fravær av infrastruktur - selv om den første hydrogenstasjonen i Skandinavia kom i Malmø såpass tidlig som i 2003.

Men nå skjer det litt av hvert. Nylig kunne vi for eksempel fortelle om brenselcelle-bilen til Hyundai, som allerede er på markedet - det ble registrert to eksemplarer i Norge i september. Toyota regner med å lansere sin brenselcellebil allerede til neste år.

Denne hydrogenmodellen fra Toyota har vi skrevet mer utførlig om helt nylig. Og også Toyota har tatt tak i problemstillingene rundt infrastruktur.

Honda har lenge produsert sin hydrogenbil, FCX Clarity i begrenset serie. Den har vært tilgjengelig for leasing i enkelte markeder og vi prøvekjørte den i 2011. Honda planlegger å lansere en masseprodusert etterfølger i 2018.

Mercedes satser

FORGJENGEREN: Denne kom i 2009, og det er flere eksemplarer som har vært leaset av kunder i Europa og USA. Til sammen har de tilbakelagt cirka ni millioner kilonmeter. Vis mer


Den første hydrogenbilen vi for vår del fikk anledning til å kjøre, var Mercedes-Benz B-klasse F-Cell. den prøvekjørte vi i juli 2009.

Og det er nettopp Mercedes som nå annonserer at de har inngått allianse med Linde Group, et stort tyskbasert gass-selskap, for å bygge en infrastruktur med hydrogenpumper plassert rundt omkring i Tyskland - helt konkret av olje/gass-selskapene Total, OMV, Avia og Hoyer.

50 nye stasjoner

Målet er å ha 13 fyllestasjoner på plass innen slutten av 2015 og 50 ved utgangen av 2018. Den første ble nylig installert i Berlin. Initiativet støttes for øvrig av det tyske nasjonale innovasjonsprogrammet (NIP).

Selskapet hevder at utvinningen av hydrogen nå er tilstrekkelig bærekraftig. Daimler-konsernet har før øvrig inngått en avtale med Ford og Nissan for å utvikle modellen, som skal være på markedet i 2017.

Daimler regner med at over 10.000 hydrogenbiler vil rulle på europeiske veier ved utgangen av 2018.

Mercedes-Benz satser både på batteribiler og brenselcellebiler - elbilen kommer først og vi skal snart prøvekjøre den. Les om den kommende Mercedes-elbilen her!

Her kommer de første hydrogenstasjonene:

Foto: DAIMLER Vis mer