<b>DET FØRSTE BILDET:</b> I sterk trengsel blant alle internasjonale pressefolk var dette det første bildet vi klarte å få av den nye stasjonsvognen.
DET FØRSTE BILDET: I sterk trengsel blant alle internasjonale pressefolk var dette det første bildet vi klarte å få av den nye stasjonsvognen. Vis mer

Mercedes-Benz lanserer E-klasse stasjonsvogn

Vi visste jo at den skulle komme, men først nå har vi fått se den, T-modellen av nye E-klasse.

Tirsdag ettermiddag klokken 15.30 dro Mercedes-Benz teppet av sin nye E-klasse som stasjonsvogn. Fra før har vi fått testet sedanen, som allerede er kommet til landet. Det endte med terningkast 6, og superlativer vi veldig sjelden bruker.

Vi skrev faktisk at terningkast 6 aldri hadde vært klarere.

Lite, om noe, tyder på at stasjonsvognen skal klare å ødelegge for dette. Det aller meste er det samme, bortsett fra det som henger lengst bak.

LES ALT OM NYE E-KLASSE

Plass nok

FLATT GULV: Legg ned seteryggene, og lasterommet blir helt flatt. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Norge er stasjonsvognlandet fremfor noe. Historisk sett har stasjonsvognene stått for rundt 90 prosent av markedet. Dette har sunket noe, ettersom mange av de som er avhengige av stasjonsvogn heller har trukket mot SUV.

Balansen mellom sedaner og stasjonsvogner er derfor noe utvannet, men fortsatt er det stasjonsvognen som ventes å selge best. Ikke minst i taxi-næringen.

Før du legger ned baksetet i den nye E-klasse T, har du 670 liter til rådighet. Skulle det knipe, kan du reise opp seteryggen noe, og da har du ytterligere 30 liter å gå på. Om barna blir igjen hjemme, og du kan bruke bilen som en toseter, legger du ned bakseteryggene og får 1.820 liter til rådighet, fra gulv til tak.

Maksimal hengervekt er forøvrig 2.100 kilo.


Dette er forgjengeren

HELT LIKT: Interiøret er det samme som på sedanen, og består av to stykk 12,3-toms skjermer ved siden av hverandre, dersom du velger riktige utstyrspakker. Foto: Mercedes-Benz Vis mer


Prisene er ikke klare

Når det gjelder prisene, er ikke disse ferdig utarbeidet. Med bakgrunn i dagens modell har vi likevel noen antagelser.

Ta prisene på sedanen, legg til 10-12.000 kroner, og du er farlig nær fasiten.

Dette er formelen for den eksisterende modellen, og importøren selv forteller at det er så nære sannheten at de selv bruker dette som utgangspunkt. Det betyr at en startpris vil ligge på et sted rundt 550.000 kroner - pluss utstyr så klart.

På sedanen er rådet å legge på ytterligere 100.000 kroner, før lykken er komplett. Da har du en stasjonsvogn for rett over 650.000 kroner, som i tillegg er godt utstyrt med mye av de nye herlighetene Mercedes-Benz har å by på.

Er du svært interessert, bør du komme deg til en forhandler og bestille. Bilen kommer til landet til høsten. Det samme gjør firehjulsdriften og den ladbare hybriden. Særlig sistnevnte vil det bli rift om, og prinsippet førstemann til mølla råder.

STORT: Bagasjerommet har former som gjør det effektivt. Da spiller målene mindre rolle. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Mercedes-Benz E-klasse stasjonsvogn
 E200E220dE350d
    
Motor:R4, 16VR4, 16VV6, 24V
Slagvolum:1991 ccm1950 ccm2987 ccm
Effelt @ o/min.:184 hk @ 5500194 hk @ 3800258 hk @ 3400
Dreiemoment @ o/min:300 Nm @ 1200 - 4000400 Nm @ 1600 - 2800620 Nm @ 1600-2400
0-100 km/t:8,1 sek.7,7 sek.6,2 sek.
Toppfart:231 km/t235 km/t250 km/t (begrenset)
Forbruk:0,62 l/mil0,42 l/mil0,54 l/mil
CO2-utslipp:138 g/km109 g/km140 g/km
Tankvolum:50 liter50 liter50 liter
Bagasjeromsvolum:670/1.820 liter670/1.820 liter670/1.820 liter
LxBxH (cm):494 x 206 x 147494 x 206 x 147494 x 206 x 147
Akselavstand (cm)294294294
Dekkdimensjon:205/65 R16205/65 R16225/55 R17
Pris fra kr.:Ikke fastsattIkke fastsattIkke fastsatt