<b>SPORTSLIG LUKSUS:</b> Nye Mercedes-Benz GLE skal gjøre stjerne-merket bedre i stand til å forsvare seg mot nykommere som Volvo XC90 og Audi Q7. Blant annet kommer den som ladbar hybrid, en spennende nyhet for det norske markedet. I AMG-versjonen er stemningen mer modernistisk enn klassisk, med matt krom-dekor, ventilerte skinnseter og karbon. Foto: DAIMLER
SPORTSLIG LUKSUS: Nye Mercedes-Benz GLE skal gjøre stjerne-merket bedre i stand til å forsvare seg mot nykommere som Volvo XC90 og Audi Q7. Blant annet kommer den som ladbar hybrid, en spennende nyhet for det norske markedet. I AMG-versjonen er stemningen mer modernistisk enn klassisk, med matt krom-dekor, ventilerte skinnseter og karbon. Foto: DAIMLERVis mer

Mercedes-Benz GLE erstatter ML

ML opprustet til å bli GLE for å ryke i tottene på SUV-ene til Volvo, Audi og BMW.

Det begynner å bli opphetet stemning i luksus-SUV-klassen med flere viktige nyheter som alle slåss mer eller mindre om samme kundegruppe.

Det var BMW som trakk først for litt over et år siden, med en helt ny X5, som vi kjørte i november 2013. Så viste Volvo sin meget imponerende XC90 og kort tid etter kunne Audi avduke en splitter ny Q7.

ML blir GLE

Mercedes kunne ikke sitte stille og se på dette idet ML nærmer seg midten på sin livssyklus. De har derfor foretatt en gjennomgripende oppdatering av M-klassen, oftest kjent som ML. Samtidig endres navnet til GLE.

I tillegg til de ovenfor nevnte nye konkurrentene, blir den bedre i stand til å konkurrere også mot vår favoritt i klassen da den kom, annen generasjon Range Rover Sport.

Blant nyhetene er den ladbare hybriden GLE 500 e, som kombinerer 333 hestekrefter fra en direkteinnsprøytet V6 3.0 bensinmotor, med en elektrisk motor på 116 hester.

Dermed muliggjøres utslippsfri småkjøring, samt store kraftreserver når behovet melder seg: Total system-effekt når nemlig 442 hestekrefter og maksimalt kombinert dreiemoment er 650 newtonmeter.

FRA ML TIL GLE: Det er oppgraderingen som skal gjøre det mulig for Mercedes å konkurrere mot sine yngre rivaler fra Audi og Volvo - for ikke å glemme Range Rover og BMW. Foto: DAIMLER Vis mer


Ikke bare nytt navn

I tråd med den nye navnestrukturen Mercedes-Benz er i ferd med å innføre, vil oppgraderingen av ML nå kalles GLE, der GL indikerer SUV-segmentet og E avslører klassetilhørighet.

Med innføringen av GLE er det ikke bare ML som får nytt navn og en ny front (som vi kjenner igjen fra GLE Coupe som ble vist tidligere i vinter).

Blir ladbar

Den største nyheten for norske forbrukere er nok likevel at GLE kommer som ladbar hybrid.

- Kundene ønsker å redusere utslipp, men samtidig beholde rekkevidden de får med en tradisjonell forbrenningsmotor, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør for Mercedes-Benz Personbil i en pressemelding.

- GLE 500 e tilbyr nettopp dette og med det norske avgiftssystemet kan jeg avsløre at prisen kommer til å bli svært hyggelig, avslutter Danielsen.

Rekkevidden på bare strøm oppgis å være 30 kilometer, og den skal kunne kjøres elektrisk helt opp til 130 km/t, et høyere tall enn de fleste konkurrentene.

LADBAR: Interiøret i nye GLE 500 e (Plug-In Hybrid), her kledd i designo Nappa-skinn i såkalt espresso-brunt, og med matchende ekte, matt treverk (ask). Foto: DAIMLER Vis mer


Ni trinn blir standard på diesel

Ved salgsstart vil GLE være tilgjengelig med syv motoralternativer, fra den effektive GLE 250 diesel med 204 hestekrefter(nå med et oppgitt forbruk på 0,57 liter per mil), til toppmodellen GLE 63 AMG S med 585 hestekrefter. Alle modellene leveres i Norge med 4Matic firehjulsdrift som standard.

Dessuten er den nye 9-trinns automatkassen (9 G-Tronic), standard på dieselversjonene, mens de bensindrevne bilene fortsatt vil ha varianter av 7 G-Tronic.

Som nesten alltid ved slike oppdateringer, er det gjort en innsats for å redusere forbruk og utslipp, og Mercedes lover en reduksjon i CO2 på 17 prosent i snitt i forhold til utgående ML.

RÅSKINNET: Høy-ytelses-versjonen av GLE kjennetegnes ved sin grill med én dobbel spile i grillen. Dette er Mercedes-AMG GLE 63 S - internkode - W 166, i den ypperste utførelsen designo lys diamant-hvitt (!) Foto: DAIMLER Vis mer


Utvidet standardutstyrsliste

I tillegg til standardutstyret fra ML vil GLE komme med blant annet en såkalt kryssvind-assistent som skal hjelpe til å bevare stabiliteten i ruskevær, og antikollisjons-beskyttelse, start/stop funksjon, valg mellom flere kjøreprogrammer (Dynamic Select) og nytt multifunksjonsratt.

I Norge vil også DAB-radio (DAB+), være standard, i tillegg til 8-tommers skjerm og lydanlegget Audio 20 med forberedelse for Garmin-navigasjon.

Mercedes-Benz GLE skal avdukes på bilmessen i New York 1. april. Det er ikke offisielt når den blir tilgjengelig hos norske forhandlere, men vi har rimelig god grunn til å tro at det blir tidlig på høsten en gang.

FJELLGEIT? Her ser vi en Mercedes-Benz GLE 250 d i en positur de færreste kunder vil gjøre etter. Foto: DAIMLER
IKKE FJELLGEIT: Sporty styling på GLE 63 AMG. Foto: DAIMLER
COMAND ONLINE: Toppversjonen av multimedia-systemet i GLE. Her vises transmisjons-modus OFFROAD +. Foto: DAIMLER
TIL NORGE I ÅR: Vi regner med at GLE kommer hit til landet etter sommerferiene en gang. Bildet viser en GLE 250 d. Foto: DAIMLER
I SITT ELEMENT: Tross velkjente offroad-egenskaper, vil bilen hovedsaklig brukes on-road. Her ser vi grunnversjonen GLE 250 d. Foto: DAIMLER
IKKE SÅ NY HER: Hekken er relativt lite endret på GLE i forhold til ML, men ser rimelig heftig ut på denne versjonen AMG 63 S (585 hester). Foto: DAIMLER
SPORTSLIG LUKSUS: Nye Mercedes-Benz GLE skal gjøre stjerne-merket bedre i stand til å forsvare seg mot nykommere som Volvo XC90 og Audi Q7. Blant annet kommer den som ladbar hybrid, en spennende nyhet for det norske markedet. I AMG-versjonen er stemningen mer modernistisk enn klassisk, med matt krom-dekor, ventilerte skinnseter og karbon. Foto: DAIMLER


ModellMotorvolum (cc)DreiemomentHkForbruk blandetCO2-utslipp
  (Nm / ved o/min) kjøringblandet kjøring
GLE 250 d2.143500 / 1.600 - 1.8002045,9-5,7 l/100 km156-149 g/km
GLE 350 d2.987620 / 1.6002586,6-6,4 l/100 km179-169 g/km
GLE 4002.996480 / 1.600 - 4.0003339,2-8,8 l/100 km215-209 g/km
GLE 5004.663700 / 1.800 - 4.00043511,5-11,0 l/100 km269-258 g/km
GLE 500 e2.996480 / 1.600 - 4.0003333,7-3,3 l/100 km84-78 g/km
GLE 63 AMG5.461700 / 1.750 - 5.50055711,8 l/100 km276 g/km
GLE 63 AMG S5.461760 / 1.750 - 5.25058511,8 l/100 km276 g/km