<b>ANTI BMW-VÅPEN:</b> Med nye GLC håper Mercedes-Benz å stå mye bedre rustet i kampen mot erke-konkurrenten BMW X3. Det er ingen tvil om at det er lagt mye arbeid i å tiltrekke kunder som ønsker luksusfølelse og prestisje. Foto: DAIMLER
ANTI BMW-VÅPEN: Med nye GLC håper Mercedes-Benz å stå mye bedre rustet i kampen mot erke-konkurrenten BMW X3. Det er ingen tvil om at det er lagt mye arbeid i å tiltrekke kunder som ønsker luksusfølelse og prestisje. Foto: DAIMLERVis mer

Mercedes-Benz GLC koster fra 585.000

Mercedes lanserer etter ferien nye GLC. Prisene er klare og GLC 250 koster det samme for bensin- og dieselversjon.

Nyheten GLC ble avslørt for verdenspressen, deriblant Dinsides utsendte, sent forrige uke, men allerede nå er de norske prisene klare. Den nye modellen tar over etter GLK, men slekter mer på nye C-Klasse i utseende. Bilen er større, lettere og mer effektiv enn sin forgjenger og prisene starter på kr 585.000,-

I tråd med den nye navnestrukturen til Mercedes-Benz kalles den nyutviklede SUV’en GLC, der GL indikerer SUV-segmentet og C avslører klassetilhørighet. Vi har allerede vist coupé-utgaven av bilen, som vil konkurrere mot BMW X4, slik denne går i tottene på X3.

Opp en divisjon

Forgjengeren, GLK, nådde aldri de helt store salgstallene her i landet - kanskje delvis grunnet en litt ubestemmelig designretning, som GLC nå skal bøte på. Importøren er i hvert fall optimist:

- Mercedes-Benz har en lang tradisjon og stolt historie innen SUV-segmentet og det er åpenbart at GLC nyter godt av dette. Modellen følger den nye designretningen vi har blitt kjent med fra C-Klasse, mens komfort og fremkommelighet har gått i arv fra S- og G-Klasse. Slektskapet reflekteres i kvaliteten, samtidig som de norske prisene er meget konkurransedyktige, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør for Mercedes-Benz Personbil.

Konkurrenter til GLC, i tillegg til BMW X3, vil være i hovedsak Audi Q5, Lexus NX, og Porsche Macan

Priser og data - nye Mercedes-Benz GLC (Prisene er netto før frakt og leveringskostnader)
VersjonGLC 220 d 4MGLC 250 d 4MGLC 250 4M
Pris fra585.000,-610.000,-610.000,-
Motorvolum2.143 cc2.143 cc1.991 cc
Dreiemoment (Nm ved o/min.)400 (1.400 - 2.800)500 (1.600-1.800)350 (1.200-4.000)
Hk170204211
Toppfart210 km/h223 km/h223 km/h
0-1008,3 sek7,6 sek7,3 sek
Forbruk blandet kjøring5-5,5 l/100 km5-5,5 l/100 km6,5-7,1 l/100 km
CO2 utslipp blandet kjøring129-143 g/km129-143 g/km152-166 g/km


IKKE KONTROVERSIELL: Der forgjengerens design forvirret mange, er ikke linjeføringen på nye GLC egnet til å skape de store debatt-bølgene. Foto: DAIMLER Vis mer


Bedre plass, lavere vekt

Den nye modellen har vokst seg større, men er likevel 80 kg lettere enn forgjengeren GLK, takket være utstrakt bruk av materialer som magnesium og aluminium.

Bilens økte lengde og akselavstand gir, som vi kunne konstatere under visningen, bedre plass til både sjåfør og passasjer, samtidig som bagasjerommet tar unna 80 liter mer enn forrige generasjon - 550 liter er et bra volum.

Takket være de nedfellbare baksetene i 40:20:40 inndeling og en såkalt «cargo-funksjon» der vinkelen på baksetet kan justeres, kan bagasjerommet forstørres ytterligere til 580 liter. Med baksetene nedslått skal GLC kunne frakte inntil 1.600 liter.

Tiden går: I sin tid var faktisk forgjengeren, Mercedes GLK, vår klassefavoritt!

Individuell tilpasning

Den nye GLC kommer med Agility Control variabel fjæring som standard, og tilbyr som eneste i sitt segment adaptivt luftfjæringssystem.

Hos Mercedes-Benz kalles dette Air Body Control og er et tilvalg som gir kundene elektronisk kontrollert, kontinuerlig justerbar luftfjæring. Hensikten er ifølge Mercedes-Benz å åpne for muligheten til å kombinere komfort og sportslige kjøreegenskaper i en og samme modell.

Det tilbys fem ulike kjøreprogrammer gjennom et såkalt Dynamic Select kjøredynamikkprogram. Dette for å tilpasse bilen kundens individuelle preferanser. Dessuten kan nye GLC utstyres med en egen «Off-Road Engineering»-pakke for ytterligere fokus på terrengegenskaper, med egne innstillinger for krevende underlag.

KJENTE LINJER: Du kjenner igjen en Mercedes-Benz når du ser den. GLC har alle de kjente trekkene fra sine slektninger. Foto: DAIMLER Vis mer


Utvidet standardutstyr

I tillegg til standardutstyret kjent fra resten av Mercedes-Benz-porteføljen vil GLC komme med blant annet et sidevind-stabiliserende system, annen generasjon tretthetsvarsler og kollisjonsradarvarsling med nødbrems. I Norge vil også DAB-radio være standard, i tillegg til 8" skjerm og Audio 20 med Touchpad-betjening og forberedelse for Garmin navigasjonssystem.

Av nytt og innovativt tilleggsutstyr leveres bl.a. head-up display med høyoppløst fargedisplay, Air Balance pakke, et high-end lydanlegg fra tyske Burmester, adaptiv cruise-control med både veikryss-assistent og styre-assistent og Comand Online navigasjonssystem med integrert trådløst nettverk

De tre første

Ved salgsstart vil GLC være tilgjengelig med tre motoralternativer. Dieselalternativene GLC 220 d og GLC 250 d, samt bensinversjonen GLC 250. Alle modellene leveres med 4Matic firehjulsdrift og 9-trinns automatgir som standard.

Vær tålmodig til september om du vil anskaffe en GLC; da forventes de første å komme til Norge.

FJELLGEIT? Å nei, de fleste kundene vil nok holde seg på veien. Men den kan, om man vil - ifølge produsenten. Foto: DAIMLER Vis mer