<b>KOMMER NESTE ÅR:</b> Ny og miljøvennlig teknologi presser seg frem.   Foto: Fred Magne Skillebæk
KOMMER NESTE ÅR: Ny og miljøvennlig teknologi presser seg frem. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Mercedes-Benz GLC blir hydrogenbil

... men den kan også lades med strøm.

På et presseseminar i Stuttgart la Mercedes-Benz denne uken frem sine tanker om fremtiden, og en utslippsfri bilpark.

Opp av hatten dro de sitt nye bidrag i denne retningen, en helt ny hydrogenbil som kommer på markedet allerede neste år.

Bilen er en GLC F-Cell Plug-in, og ja, du leste riktig. Den er en plug-in, og kan dermed også lades med kabel.

Som vi tidligere har skrevet, så sikter alle de store produsentene mot hydrogen for tiden, og dette er altså Mercedes-Benz sitt bidrag. Men den er ikke den første.

Hydrogenbil er elbil

TO LUKER: Bilen har to fylleluker. En for hydrogen, og en for strøm. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Biler som har hydrogen som energilager er i utgangspunktet like mye en elbil som biler som har batteri som energilager. De fyller og lagrer energien bare på en annen måte.

Forskjellen er at hydrogenbiler omvandler hydrogen til strøm som mater elmotoren, mens batterier har en mer direkte kjemisk prosess som gir elmotoren strøm.

Mer hydrogen: Toyota Mirai er ankommet landet

Men også hydrogenbiler har et bufferbatteri, bare med mindre kapasitet. Dette for å kunne levere strøm i tillegg til hydrogenpakken ved behov for et raskt eller høyt energiuttak, eksempelvis ved plutselige behov for akselerasjoner, og lignende.

Mercedes har i så måte funnet ut at de like gjerne kan sette inn et litt større batteri enn strengt tatt nødvendig, og samtidig gjøre dette ladbart fra eksternt strømnett. Audi gjorde det samme i sin prototype.

På denne måten blir hydrogenbilen fullstendig utslippsfri, sammenlignet med dagens ladbare hybrider som har en bensin- eller dieselmotor.

To verdener

BRENSELCELLE: "Motoren" sitter plassert der den vanligvis gjør, om enn med en annen funksjon. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


På den nye GLC F-Cell Plug-in fyller du altså hydrogen eller strøm. Da kan du bruke batteriet ved de korte daglige turene, mens du fyller hydrogen for langturene. Uansett kjører du utslippsfritt, bortsett fra litt rent vann, som er det eneste avfallsstoffet.

Bilen kommer som sagt på markedet i 2017, og vil ha en rekkevidde på 50 mil. Hydrogentanken ligger foran bagasjerommet, under baksetet. Mercedes-Benz har i lengre tid vært en av pådriverne for nettopp hydrogendrevne biler, og satsingen brukes både i personbiler og lastebiler.

LES OGSÅ: Lexus viser hydrogen-luksus

Foreløpig har ikke MB sagt noe om rekkevidde eller effekter, men batteriet er ventet å ha rundt 9 kWh kapasitet. Det bør være nok til å gi bilen en rekkevidde på rundt 3 mil på batteriet alene.

Daimler skal også bygge en helt ny batterifabrikk hvor de selv skal produsere egne batterier. Denne vil ligge i Tyskland, men selskapet ville ikke ut med hvor stor kapasitet denne fabrikken vil ha. Det eneste de kunne svare var; Nei, men vi har fortsatt mye ledige jorder tilgjengelig. Så vet vi det.

Selv om dette ikke er den første SUV-en som drives av hydrogen, kan du fra neste år kjøpe deg en hydrogendrevet Mercedes-Benz som er anvendelig, og som ser ut som en normal bil.

Fyllestasjonene har på sin side allerede meldt sin ankomst.

SAMME INNPAKNING: GLC med brenselcelle er lik de øvrige GLC, om man ser bort fra den kunstneriske friheten de har tillatt seg med folie på prototypen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer