<b>NÅ ER DEN HER:</b> Levering til norske kunder kan begynne - kraftig forsinket er gavepakken av en Mercedes-SUV, GLC 350 e, omsider i landet. Nye kunder må regne med å vente opp mot et års tid, men Mercedes tilbyr en løsning. Foto: KNUT MOBERG
NÅ ER DEN HER: Levering til norske kunder kan begynne - kraftig forsinket er gavepakken av en Mercedes-SUV, GLC 350 e, omsider i landet. Nye kunder må regne med å vente opp mot et års tid, men Mercedes tilbyr en løsning. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Mercedes-Benz GLC 350 e - endelig i Norge!

Så var den på plass - den mest prisgunstige versjonen av stjerne-SUV-en fra Mercedes.

Det begynner å bli lenge siden vi kjørte denne - Mercedes-Benz GLC, den etter vår mening svært vellykkede konkurrenten til BMW X3 og erstatter av en GLK med relativt kontroversiell design.

Men vi har fortsatt bilen friskt i minne og spesielt den ladbare versjonen 350 e.

TEST: Mercedes-Benz GLC 350 e

Siden i fjor sommer har lesere vært utålmodige etter å få vite når bilen omsider skulle bli tilgjengelig - og hva prisen ville bli.

Ser ut som en million

I utgangspunktet ser jo dette ut til å måtte bli en millionbil - en ganske romslig SUV fra Mercedes, med krefter i masser - 320 hestekrefter, hele 560 newtonmeter og 0 - 100 på kjappe 5,9 sekunder.

Men vi kunne allerede ved lansering avsløre at takket være dagens norske avgiftssystem blir denne luksusbilen, i likhet med flere andre ladbare premium-biler, en veritabel gavepakke. Vi spekulerte i en pris helt ned i 570 - 580.000 kroner.

UTFORDRER BMW X3: Etter vår mening er Mercedes-Benz GLC et enda bedre kjøp enn BMW X3 i dag. Selvsagt særlig i den ladbare utgaven 350 e. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Les også: Feil forbruk gir feil avgift!

«Grisebillig»

Men nei - den blir enda lavere: Fasit er 550.000 kroner i utgangspris - riktignok med frakt og leveringsomkostninger i tillegg.

Selvsagt er det fortsatt mye penger for de fleste av oss. Men det er en pris temmelig mange likevel betaler for relativt ordinære og langt svakere motoriserte familiebiler når de har lagt til utstyret de ønsker.

Les også: Ladbar VW mot ladbar Mercedes - Passat GTE mot C 350 e

1.400 har bestilt

MAGISK FORMEL: Dette betyr kraftig avgiftslette. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Og mange har allerede bestilt bilen og har ventet i flere måneder. Nå øynes altså endelig lys i tunnelen. På spørsmål om hvordan leveringssituasjonen er, kan kommunikasjonsansvarlig hos Mercedes-Benz Norge, Christoffer Nøkleby, opplyse følgende:

- Per i dag har vi snaue 1.400 kunder som venter på sin bil. Dersom du bestiller i dag, er estimert levering april 2017. Interessen blant kundene er skyhøy og vi se at etterspørselen etter GLC er langt høyere enn tilbudet.

Les også: Ladbar eller ikke-ladbar hybrid?

Tilbys «vente-Mercedes»


Kundene som bestiller i dag, må regne med å være tålmodige. Men Nøkleby forteller at importøren har en løsning for dem:

- Vi registrerer heldigvis at folk er villige til å vente litt på denne bilen, presiserer importørens representant.

Les også: Test av Mercedes-Benz B Electric Drive (i dag B 250 e).

EN LITEN HAKE: Bagasjerommet i hybriden er mindre enn i de andre GLC-versjonene. Særlige andre Foto: DAIMLER Vis mer


- Og for de som trenger ny bil raskt, har vi laget en struktur der de kan kjøpe en annen ny Mercedes-Benz parallelt, der en gjenkjøpsavtale som lar dem bytte til GLC når deres bil ankommer. Dette tilbudet har vi hatt siden i vinter og det er blitt tatt veldig godt i mot, avslutter Nøkleby.

For å sette prisen i perspektiv: Forrige Mercedes-modell i tilsvarende klasse, den både mindre og trangere GLK 350 med en ytelse på 306 hestekrefter, som dessuten var dårligere utstyrt, kostet 871.000 kroner ...

Altså mer enn det en annen avgiftsvinner, men i klassen over, nemlig den betydelig større BMW X5 xDrive 40e, koster ...

UNNTAKET: Skal man klare å komme i nærheten av oppgitt forbruk og utslipp, må man alltid lade når det er mulig og i all hovedsak kjøre korte turer. Foto: DAIMLER Vis mer


Og mens vi venter på ladbare, direkte konkurrenter , må man ut med minst 300.000 kroner mer for noe med tilsvarende ytelser fra de andre tyske premiumprodusentene.

34 kilometer el-rekkevidde

Batteripakken i 350 e består av litiumion-elementer som til sammen har en kapasitet på 8,7 kWt, noe som i beste fall gir en «elbil»-rekkevidde på 34 kilometer ifølge produsenten, noe vi ikke fikk mulighet til å ettergå.

Ladetidene oppgis til to timer fra ladestasjon (ikke hurtiglader), fire timer fra vanlig stikkontakt.

TEKNISKE DATA
VersjonGLC 350 e
PrisFra 550.000 kr
DrivstoffBensin/el
GirkasseAut. 7
Slagvolum1.991 cc
Effekt - bensinmotor211 hk
Dreiemoment - bensinmotor350 Nm
v/turtall1.200 - 4.000 o/min
Samlet effekt320 hk
Samlet moment560 Nm
0-100 km/t5,9 sek
Toppfart235 km/t
Forbruk - blandet0,25 - 0,27 l/mil
CO2-utslipp59 - 64 g/km
Lengde465,6 cm
Bredde189 cm
Høyde163,9 cm
Akselavstand287,3 cm
Egenvekt2025 kg
Bagasjerom395 liter (VDA)
Tilhengervekt2.000 kg


LUKSURIØST: Riktig utstyrt som her, har Mercedes-Benz GLC et av verdens beste bil-interiører i denne klassen. Foto: KNUT MOBERG Vis mer