Dagens Mercedes-terrengvogn, G-klasse eller Geländewagen. Foto: Mercedes-Benz
Dagens Mercedes-terrengvogn, G-klasse eller Geländewagen. Foto: Mercedes-BenzVis mer

Mercedes-Benz G-Klasse med V12

Får antagelig motor fra AMG-fabrikken.

Det er bare dager siden vi skrev om Mercedes-Benz SL65 AMG, en så pimpa utgave av nye SL som det er mulig å få den. Under panseret sitter det en V12-maskin med biturbo, 630 hester, og et dreiemoment på hysteriske 1.000 Newtonmeter. Hva skjer om denne havner i en diger SUV med rammekonstruksjon og firehjulsdrift?

Lillebror GLK får oppgraderinger

Svaret

Da ender du opp med en løsning hvor G-Klassen får samme motor som nevnte SL, og det må være noe av det sterkeste som noen gang er laget i dette segmentet. Nå skal det sies at produsenten ikke har bekreftet hvilken konfigurasjon de vil gi G-Klassen om den ender opp med denne maskinen, men det vil uansett gjøre G-Klassen til et av de heftigste lokomotivene som finnes.

DinSide i 1998: Bilen som ikke vil dø

Giralternativer

En av utfordringene blir også å lage ei girkasse som passer overens med det øvrige drivverket i en G-Klasse, som er utstyrt med reduksjonskasse, sperrer, og det hele. For dersom du girer utvekslingen på dette kraftverket så mye ned som du da får mulighet til, så skal det litt til for å få resten av drivverket med på leken uten å klage.

For ett år siden: Begynnelsen på slutten

Mindre endringer

En ansiktsløftet versjon av G-Klassen er ventet på markedet i løpet av året, og det er i den det er forventet at den nye V12'eren skal sitte. Eksteriørmessig kan det ikke bli snakk om de store endringene på en bil som dette, men et sett såkalte DRL-lamper i form av en LED-stripe under hovedlyktene er allerede avslørt av spionfotografene. Deretter er det bare å regne med at bilen blir raskest i klassen - med god margin.