<b>STILREN:</b> Mercedes har med Concept IAA villet vise at man kan lage en utrolig effektiv storbil uten å forsake luksus. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
STILREN: Mercedes har med Concept IAA villet vise at man kan lage en utrolig effektiv storbil uten å forsake luksus. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Mercedes-Benz Concept IAA: Basert på fisk

Med fiskeinteresserte ingeniører får man ekstra spennende konsepter.

Det er ikke første gang Mercedes-Benz tyr til fiskenes verden når de studerer effektivitet i bevegelse. Det er mer enn ti år siden vi kunne fortelle om denne «tropefisken på hjul», men nå er de i gang igjen.

På årets bilmesse i Frankfurt viser de nemlig fram konseptbilen Concept IAA, som står for Intelligent Aerodynamic Automobile.

Den presenteres som to biler i én: En luksuriøs firedørs coupé og samtidig verdens mest aerodynamiske bil med en cd-verdi på lave 0,19 i fart.

Her glemmer imidlertid Mercedes at Volkswagens XL1 har en verdi på 0.189 ...

KAN FORLENGES: Studien fra Mercedes transformeres automatisk fra design-modus til aerodynamisk modus når hastigheten når 80 kilometer i timen.Da endrer karosseriet form for å gi en cd-verdi på 0.19. Her står den stille med hekken trukket inn. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer




Effektiv luksus

På innsiden av Concept IAA kjenner man igjen designfilosofien og komforten fra S-Klasse og S-Klasse Coupé. Når man passerer 80 kilometer i timen forandrer bilens ytre seg på åtte forskjellige steder, og resultatet er altså en imponerende lav luftmotstand.

For å oppnå denne oppsiktsvekkende lave motstanden med en cd-verdi på 0.19, endrer blant annet frontspoileren, felgene, sideskjørtet og bakenden form, og reduserer dermed standard-cd-en, som er på 0.25, til den nevnte verdien.

Her kan du se et annet spektakulært Mercedes-konsept

SHOW-BIL: Dette er åpenbart ikke ennå en bil som skal i produksjon. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Ekstra lang hybrid

Bilen er lang - over fem meter, noe som er omtrent som dagens S-klasse. I tillegg forlenges den i høy hastighet for å bedre luftmotstandsverdien.

Bilen er også motorisert på tidsriktig vis; med hybrid drivlinje, og det dreier seg naturlig nok om en ladbar hybrid med maksimal effekt på 279 hestekrefter.

LES OGSÅ: Vår test av Mercedes-Benz S-klasse som ladbar hybrid.

Leder for forskning og utvikling i Mercedes-Benz personbil og styremedlem i Daimler, prof. dr. Thomas Weber, skryter uhemmet av det nye konseptet:

- Fascinasjon og teknisk innovasjon utgjør kjernen i Mercedes-Benz. Concept IAA byr på innovasjoner som tar et oppgjør med de iblant motstridende hensynene til estetikk og luftmotstand, sier Weber.

TRANSFORMER: En slags spoiler som omslutter hekken trekker seg 40 centimeter ut ved 80 kilometer i timen og bidrar derved til å forbedre luftmotstandsverdien. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer




Allerede rekord i produksjon

Fra før hevder Mercedes å ha lavest luftmotstand i nærmest alle segmenter på sine produksjonsmodeller.

Markedslederen blant serieproduserte biler i dag er Mercedes-Benz CLA med en cd-verdi på 0,22 på den mest aerodynamisk gunstige versjonen.

SE OGSÅ Vår test av CLA 250 4Matic her!

Alle bildene:

NESTEN REKORD: Med 0.19 i cd-verdi (luftmotstands-koeffisienten), er Mercedes-konseptet nesten like aerodynamisk som VW XL1. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
BARE RØR: Betjeningen i Mercedes Concept IAA er fullt og helt touch-basert. Foto: DAIMLER
SHOW-BIL: Dette er åpenbart ikke ennå en bil som skal i produksjon. Foto: DAIMLER
STILREN: Mercedes har med Concept IAA villet vise at man kan lage en utrolig effektiv storbil uten å forsake luksus. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
HYPER-EFFEKTIV: Den rimelig spesielle fronten er en del av det aerodynamiske «mirakelet» Mercedes har fått til. Foto: DAIMLER
FORLENGES: Studien fra Mercedes transformeres automatisk fra design-modus til aerodynamisk modus når hastigheten når 80 kilometer i timen.Da endrer karosseriet form for å gi en cd-verdi på 0.19. Foto: DAIMLER
NESTEN REKORD: Med 0.19 i cd-verdi (luftmotstands-koeffisienten), er Mercedes-konseptet nesten like aerodynamisk som VW XL1. Foto: DAIMLER
TEKNO-STUDIE: Forsøkene i vidtunnel har gitt den endelige fasongen på Concept IAA. Foto: DAIMLER
TRANSFORMER: En slags spoiler som omslutter hekken trekker seg 40 centimeter ut ved 80 kilometer i timen og bidrar derved til å forbedre luftmotstandsverdien. Foto: DAIMLER
STILREN: Mercedes har med Concept IAA villet vise at man kan lage en utrolig effektiv storbil uten å forsake luksus. Foto: DAIMLER
FISK PÅ HJUL: Likheten med en fisk er påtagelig, synes vi... Foto: DAIMLER
KAN FORLENGES: Studien fra Mercedes transformeres automatisk fra design-modus til aerodynamisk modus når hastigheten når 80 kilometer i timen.Da endrer karosseriet form for å gi en cd-verdi på 0.19. Her står den stille med hekken trukket inn. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
SHOW-BIL: Dette er åpenbart ikke ennå en bil som skal i produksjon. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
TRANSFORMER: En slags spoiler som omslutter hekken trekker seg 40 centimeter ut ved 80 kilometer i timen og bidrar derved til å forbedre luftmotstandsverdien. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK