<b>FORNYET:</b> Dette er den oppgraderte CLS 63 AMG S-Modell Shooting Brake. Den får også nyte godt av forbedringene som er nye varianter og mer utstyr - samt to nye versjoner med firehjulsdrift, multibeam-lykter og 9-trinns girkasse. Foto: DAIMLERDAIMLER
FORNYET: Dette er den oppgraderte CLS 63 AMG S-Modell Shooting Brake. Den får også nyte godt av forbedringene som er nye varianter og mer utstyr - samt to nye versjoner med firehjulsdrift, multibeam-lykter og 9-trinns girkasse. Foto: DAIMLERDAIMLERVis mer

Mercedes-Benz CLS fornyes

Det er både CLS Coupé og CLS Shooting Brake som nå får sine midtlivs-oppgraderinger.

Mercedes vakte stor oppsikt da de lanserte sin såkalte 4-dørs kupé, CLS, i 2004. Hvordan vi opplevde den kan du lese om her.

Luksus-E

CLS plasserer seg produktmessig mellom E-klasse og S-klasse og tilhører med all tydelighet luksuskategorien. Nettopp i forhold til E-klassen (les vår test av den her), som bilen er basert på, er dette en bil hvor form har prioritet foran funksjon.

De praktiske aspekter har måttet vike for kravene til en design som tilstreber en «Wow-faktor» Mercedes ikke kan håpe på i sitt mer praktisk orienterte produktspekter.

I 2010 kom en helt ny CLS på markedet, som bekreftet at operasjonen hadde vært vellykket. At Mercedes definitivt var inne på noe med den nye versjonen av «sedan-kupé»-bilen kunne bekrefte etter vår prøvekjøring.

Oppgraderes

Og nå blir altså Mercedesen med det spesielle utseendet oppgradert igjen. Det er forbedringer når det gjelder motorer, girkasse, utstyr og utvalg.

For eksempel er utvalget av firehjulsdrevne (4Matic-) varianter, økt fra fra to til fire. Nykommerne er CLS 250 BlueTec 4Matic og CLS 400 4Matic.

Og endringene gjelder altså CLS Shooting Brake også. Vår test av den kan du lese her.

CLS 63 AMG S-Modell Foto: DAIMLER
Foto: DAIMLER
CLS 63 AMG S-Modell Foto: DAIMLER
CLS 63 AMG S-Modell Foto: DAIMLER
CLS 63 AMG S-Modell Shooting Brake Foto: DAIMLER
CLS 500 4MATIC med Sportspakke AMG, hyazinthrødt metallic. Den har V8-Biturbomotor på 408 hestekrefter og 600 newtonmeter dreiemoment. Foto: DAIMLER
CLS 400 Shooting Brake - interiør Foto: DAIMLER
Baksetene i CLS 400 Shooting Brake. Foto: DAIMLER
FORNYET: Dette er den oppgraderte CLS 63 AMG S-Modell Shooting Brake. Den får også nyte godt av forbedringene som er nye varianter og mer utstyr - samt to nye versjoner med firehjulsdrift, multibeam-lykter og 9-trinns girkasse. Foto: DAIMLERDAIMLER
CLS 63 AMG S-Modell Shooting Brake Foto: DAIMLER
Mercedes-Benz Multibeam LED frontlykt Foto: DAIMLER
Mercedes-Benz CLS-Klasse Facelift Foto: DAIMLER


En rimeligere CLS

Nordmenn kan se frem til å få en rimeligere inngangsbillett til CLS-klassen med introduksjonen av en CLS 220 BlueTec. Det blir den nye innstegsversjonen med sin firesylindrede dieselmotor på 2,1 liter som yter 170 hestekrefter og et solid dreiemoment på 400 newtonmeter. Vi ser frem til å få vite prisen på denne, som bør bli en del lavere enn dagens innstegspris på CLS 250 BlueTec.

En ny bensinmotor blir introdusert i CLS med 3,5-liters V6-motoren som kommer i CLS 400.

CLS kommer nå med en 9-trinns automatgirkasse - 9G-tronic, utstyrt med en såkalt hydrodynamisk momentomformer. Dette fremheves som en av de store nyhetene sammen med multibeam-lysene. Mercedes er vel å merke ikke først ute med 9-trinns girkasse - allerede tidlig i 2013 kunne vi annonsere at den kom på Range Rover.

Oppdatert CLS-modellrekke
VersjonerMotorEffektDreiemoment
CLS 220 BlueTecR4 diesel170 hk400 Nm
CLS 250 BlueTecR4 diesel204 hk500 Nm
CLS 350 BlueTecV6 diesel258 hk620 Nm
    
CLS 400V6 bensin333 hk480 Nm
CLS 500V8 bensin408 hk600 Nm
CLS 63 AMG S-modelV8 bensin585 hk800 Nm


Flerstrålelys

Den nevnte lysteknologien kaller Mercedes Multibeam LED. Dette er lys, basert på en multi-LED-matrise som inneholder 24 individuelle lamper, som tilpasser seg trafikk og kjøreforhold ved å innhente informasjon fra navigasjonssystem og innebygde kameraer. Blant annet har BMW et lignende system, som vi prøvde ut for en tid tilbake.

Fra S til CLS

Fornyede CLS får også nå teknologi som først kom i nye S-Klasse. Blant annet finner man Distronic Plus (aktiv cruise-kontroll med styreassistent, som også finnes på C-klasse), Stop&Go Pilot i køkjøring og såkalt veikryss-assistent som oppdager kryssende trafikk.

Et nytt telematikk- og infotainment system med en 8-tommers frittstående skjerm er nå standard. Den gir tilgang til internett, Mercedes-Benz' egne apper og Google Street View.

Lanseringsdato og priser på fornyede CLS i Norge er foreløpig ikke kjent.