<b>SPORTSLIG:</b> Mercedes-AMG C 63 S med interiør i pepper-rødt og sort Nappa skinn, AMG sportsseter og finish i aluminium og karbon. Denne bile slår BMW M3 ettertrykkelig både på ytelser og forbruk/utslipp. Foto: DAIMLER
SPORTSLIG: Mercedes-AMG C 63 S med interiør i pepper-rødt og sort Nappa skinn, AMG sportsseter og finish i aluminium og karbon. Denne bile slår BMW M3 ettertrykkelig både på ytelser og forbruk/utslipp. Foto: DAIMLERVis mer

Mercedes-AMG C 63 S slår til og med BMW M3

Nå varter Mercedes opp med en ny AMG, eller rettere sagt fire stykker på én gang.

Her kommer Mercedes med sin konkurrent til BMW M3 og det er tydelig at Mercedes-AMG ikke har sovet i timen: De har plassert listen enda litt høyere i denne høy-ytelsesnisjen.

Mercedes-AMG C 63 er nå altså offisiell og erstatter Mercedes-Benz C 63 AMG, som forgjengeren het. I likhet med storebror E-klasse (E 63), kommer også en enda heftigere S-versjon av den nye AMG-en.

Her kan du lese vår test av en mer alminnelig - og mindre kostbar versjon av nye C-klasse - C 180.

Den nye AMG-modellen tilbys både som sedan og som stasjonsvogn, og 7-trinns AMG Speedshift girkasse er standard.

Krympet

At bilen fortsatt heter C 63 er svært misvisende, da motorvolumet på V8-maskinen er redusert fra 6,2 til 4,0 liter. Dette er helt i tråd med den nesten generelle tendensen til nedskalering som er blitt vanlig i bilindustrien. For å kompensere for redusert volum er motoren utstyrt med biturbo-teknologi.

Laderne ligger mellom sylinderrekkene, hvilket gir enda mer kompakte dimensjoner. Dermed er det ikke noe å si på ytelser og effektivitet. Motoren er for øvrig av samme familie som den vi finner i Mercedes-AMG GT, som vi nylig omtalte her.

RIGGET FOR FART: Mercedes-AMG C 63 S med såkalt design eksteriørpakke i "diamant-hvitt" og AMG karbon-pakke. Foto: DAIMLER
OGSÅ SOM STASJONSVOGN: Her ligger også Mercedes foran BMW i løypa, med en rå mellomklassestasjonsvogn på 510 hester. Foto: DAIMLER
FAMILIE-RACER: Mercedes-AMG C 63 kler stasjonsvognkarosseriet. Foto: DAIMLER
RÅTT PARTI: Bakpartiet levner ingen tvil: Dette er ytelser på høyt nivå. Foto: DAIMLER
BLÅTT LYN: Fargen heter "diamantblå metallic". Foto: DAIMLER
HÅNDLAGET: Den nye biturvo-V8eren er laget i Affalterbach etter prinsippet "én mann, én motor". 476 eller 510 hester etter ønske (og budsjett). Foto: DAIMLER
LANDEVEIS-EKSPRESS: Mercedes-AMG C 63. Foto: DAIMLER
SPORT MED STIL: Fra denne vinkelen ser bilen elegant ut, synes vi. Foto: DAIMLER
PARIS-PREMIÈRE: Mercedes-AMG C 36 ble vist i Paris, men kom litt i skyggen av AMG GT. Foto: DAIMLER
RACING-INSPIRERT: Som sedan og med karbonfelger ser bilen enda råere ut. Foto: DAIMLER
SPORTSLIG: Mercedes-AMG C 63 S med interiør i pepper-rødt og sort Nappa skinn, AMG sportsseter og finish i aluminium og karbon. Denne bile slår BMW M3 ettertrykkelig både på ytelser og forbruk/utslipp. Foto: DAIMLER
TOPPVERSJON: Fullrigget med imponerende interiør - S-modellen av C 63. Foto: DAIMLER


Godt med gamp

Mercedes-AMG C 63 kan skilte med en maksimal effekt på 476 hestekrefter, mot 461 i AMG GT. BMW M3 og M4 er dermed klart distansert (431 hester). Oppgitt forbruk på 0,82 liter per mil fremstår i denne sammenheng som temmelig bra. 0-100 kilometer i timen skal gjøres unna på 4,1 sekund, og toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. C 63 S byr på hele 510 hestekrefter og reduserer 0-100-tiden til fire blank. Forbrukstallene er bare så vidt høyere (se tabell nedenfor).

Rått effektiv

Sammenlignet med forgjengeren har nye Mercedes-AMG C 63 hele 32 prosent lavere normforbruk. Det er også lavere enn hovedkonkurrenten, BMW M3 (som du kan lese vår test av her).

Det betyr at AMG har greid å bli bedre enn BMW på noe sistnevnte har vært sterke på de siste årene - og det med en fireliters biturbo-V8 mot en treliters rekkesekser. Samtidig slår Mercedes-AMG BMW på ytelser. Meget sterkt fra Affalterbach, altså.

Les mer om hvordan det jobbes hos AMG her!

C 63 lanseres i markedet i februar 2015, først som C 63 S sedan. I april følger C 63 sedan og stasjonsvogn-versjonene.

Hoveddata: Mercedes-AMG C 63 og C 63 S (Tall i parentes gjelder stasjonsvognen)
 Mercedes-AMG C 63Mercedes-AMG C 63 S
Slagvolum3.982 cm33.982 cm3
Effekt476 hk v. 5500-6250 o/min510 hk v. 5500-6250 o/min
Maks dreiemoment650 Nm v. 1750-4500 o/min700 Nm v. 1750-4500 o/min
Snittforbruk0,82 (0,84) l/mil0,82 (0,84) l/mil
CO2 utslipp192 (196) g/km192 (196) g/km
Egenvekt1640 (1710) kg1655 (1725) kg
Aks. 0-100 km/t4,1 (4,2) sek4,0 (4,1) s
Toppfart250 km/t250 km/t