Mercedes AMG-bombe: SLK-kupé med 400 hester

Mercedes AMG har utviklet en spesialutgave av den allerede heftige SLK 55 AMG. Bilen kommer komplett med spesialtunet V8-motor, 7-trinns girkasse, karbontak og AMGs spesialeffekter.

Vis mer

Mercedes AMG-bombe: SLK-kupé med 400 hester

  1. Store bilder!


Man ser med en gang att denne bilen er noe spesielt. Den hissige fronten med de ekstra luftinntakene sladrer om at dette er en bil som trenger å puste dypt og få masse nedkjøling. Den permanente hardtop'en forvandler roadsteren til kupé. Felger og enderør oser av sportslighet. Noe eget navn har imidlertid modellen ikke - den betegnes som en spesialserie av Mercedes SLK 55 AMG.

15,5 sekunder

Vis mer


Det er tiden denne bilen trenger for å akselerere fra 0 til 200 kilometer i timen. Fra 0 til 100 tar det bare 4,5; det er temmelig nøyaktig samme tid som monsteret Mercedes E 63 AMG som vi nylig fikk prøvekjøre. Det må sies at SLK er en adskillig mindre bil, og denne spesialutgaven er gjort lettere enn "standard"-versjonen, blant annet ved å bruke et permanent tak i karbonfiber i stedet for det elektriske platetaket på roadsteren. Plast/karbon-kompositt er også benyttet i utstrakt grad. Egenvekten på 1.495 kilo er 45 kilo lavere enn på originalmodellen, og da får ikke V8-motoren med 5,4 liter slagvolum alt for mye masse å dra på. Maksimal effekt er da også 400 hestekrefter og dreiemomentet 520 newtonmeter. 3,7 kilo per hestekraft blir det av det, og der har vi forklaringen på de spenstige ytelsene. Giroverføringen skjer ved hjelp av en syvtrinns AMG-speedshift-kasse med hendler bak rattet.

Vis mer


Racing-stemning

I forhold til potensielle konkurrenter som BMW eller til og med Porsche anses oftest Mercedes som for komfortabelt orientert for puristene. Det er i forhold til disse denne spesialmodellen har sin rolle å spille, og signaliserer det tydelig med et ytre som ikke levner noen tvil om denne bilens sportslighet. Fronten er svært markant og både bredere og mer aggressiv enn på standard-SLK. De store luftinntakene kompletteres av utslippsåpninger i karbonfiber på sideskjermene - luftflyten trengs for å kjøle ned oljen både til styringen og transmisjonen. Bilens understell er kraftig avstivet og hjulene er av dimensjonene 235/35-19 foran og 265/30-19 bak. Spesialdekk for konkurransekjøring kan leveres alternativt uten tilleggspris. Interiøret på sin side er pur racing, funksjonelt, med AMG-bøtteseter og karbondetaljer samt et AMG-sportsratt kledd med skinn og alcantara-kunstfiber.

Spesialmodellen SLK 55 AMG kommer i salg i Tyskland i juli. Bilens pris der er cirka 840.000 kroner, hvilket skulle bety at den vil ligge på rundt 1,7 millioner her i landet.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder