En høyst spesiell Mercedes: Den første hel-elektriske Mercedes-Benz i serieproduksjon. Foto: Knut Moberg
En høyst spesiell Mercedes: Den første hel-elektriske Mercedes-Benz i serieproduksjon. Foto: Knut MobergVis mer

Mercedes A-klasse E-cell

VALENCIA (DinSide Motor): Mercedes har vist oss de fire elektriske kjøretøyene de per i dag har i produksjon.

Vi har vært på Mercedes TecDay E-Drive, et PR-arrangement som har til hensikt å vise hvilket høyteknologisk nivå Mercedes-Benz har lagt seg på når det gjelder elbiler. Ifølge dem selv disponerer de allerede i dag det mest allsidige elbiltilbudet i verden.

Vi fikk anledning til å gå denne påstanden nærmere etter i sømmene.

De fire i produksjon er A-klasse E-cell, som vi fikk anledning til å kjøre, Smart Electric Drive, B-klasse F-cell og varebilen Vito E-cell. I tillegg ble det anledning til å stifte bekjentskap med den batteridrevne supersportsbilen SLS AMG E-cell. (Den kan du lese mer om her). Fem elbiler i alt, altså. Ikke verst!

Et nytt steg fremover

Vi har tidligere prøvekjørt to av produktene som ble vist: Smart Electric Drive (les her om vår prøvekjøring av den), og den imponerende avanserte B-klasse F-cell, en romslig elbil med 400 kilometer rekkevidde takket være bruken av hydrogenmatede brenselceller i stedet for batterier. Les her om vår prøvekjøring av den. Begge disse er litt på siden av det som var dagens hovedtema, nemlig den helelektriske A-klassen, en femseters batteridrevet bil med godt over 200 km rekkevidde og for øvrig de samme egenskapene som de bensin- eller dieseldrevne versjonene.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Displayet gir forskjellige indikasjoner om kapasitet, lading og rekkevidde. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
En høyst spesiell Mercedes: Den første hel-elektriske Mercedes-Benz i serieproduksjon. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


En utmerket elbil

På bakgrunn av vår ganske korte kjøretur i Valencia kan vi ikke formidle mer enn et førsteinntrykk, men dette er til gjengjeld svært godt. Bilen kjøres som en helt vanlig bil, den er stillegående og svært kvikk i akselerasjonene, i det minste i hastigheter opp mot 80 km/t. Veiegenskapene forekom oss godmodige, med greie svingegenskaper og begrenset med krenging, dels takket være lavt tyngdepunkt. Men det merkes at bilen er tung. Den drar da også på 300 kilo batterier. Det merkes at dette er et gjennomført produkt, men det synes også at den ikke, i motsetning til den første familie-elbilen på markedet, Nissan Leaf, er utviklet som elbil i utgangspunktet. Her kan du lese vår test av Nissan Leaf.

To batteripakker gir stor rekkevidde

Displayet gir forskjellige indikasjoner om kapasitet, lading og rekkevidde. Foto: Knut Moberg Vis mer


En rekkevidde på 255 kilometer for en "alminnelig" elbil, det er ikke hverdagskost - drøye halvparten av dette er det vanlige. Men Mercedes A E-cell er utstyrt med to litiumion-batteripakker av typen det sitter ett eksemplar av i Smart Electric Drive. Disse er hendig plassert i "sandwich"-konstruksjonen under bilen, et slags dobbelt gulv som bilen var utstyrt med fra start, dels med hensyn til kollisjonssikkerheten, dels med tanke på fremtidige alternative drivkilder som den vi har å gjøre med her.

Tilsammen har batteriene en kapasitet på 36 kWh, hvilket slett ikke er verst. Til gjengjeld må man regne 20 timer fra et vanlig vegguttak hvis man skal lade batteriene helt opp etter å ha kjørt tom. Det er ikke helt rettferdig å dvele for mye ved dette tallet nettopp fordi bilen har såpass større kapasitet enn konkurrentene, og lading opp til 100 km rekkevidde tar åtte timer - nærmere standarden i markedet. Med hurtiglading fra en 400 volts offentlig ladestasjon er batteriet fullt på tre timer.

Kraftfull og by-kvikk

Vis mer


For øvrig drives bilen av en permanent magnetisk synkronenhet som utvikler en maksimal effekt på 70 kW (95 hk), en kontinuerlig effekt på 50 kW (68 hk) og et høyt dreiemoment på 290 newtonmeter som er tilgjengelig fra første omdreining. 5,5 sekunder fra 0 til 60 km/t er like kvikt som det en spenstig bensinversjon presterer. For å ta hensyn til ladenivå og batteritemperatur krever fullgass et ekstra trykk på gasspedalen (kickdown-funksjon). Topphastigheten er elektronisk begrenset til 150 km/t.

Nedturen

Vi visste på forhånd at bilen vi kjørte skulle produseres i en første serie på 500 eksemplarer som er tilgjengelig for leasing over en periode på fire år i enkelte utvalgte markeder. Men vi var blitt forespeilet at den ville komme i salg i Norge allerede fra 2012, og vi fikk under arrangementet vite at det ikke blir noe av - denne elbilen kommer ikke til Norge i det hele tatt - vi vil måtte vente på neste generasjon, som vi i øyeblikket vet svært lite om. Da er det et svært lite plaster på såret at brenselcelle B-klasse blir tilgjengelig i noen få eksemplarer.

Dette er altså nok en etappe i Mercedes-Benz' for å ferdigstille sitt elbil- og hybridprogram for årene som kommer. Dessuten: Med en konsekvent sum på 900 Euro per måned gir leasing-ordningen en totalkostnad over fire år på 350.000 kroner. Da er det riktignok snakk om en fullservice-pakke.

Ikke terningkast

Det har ingen hensikt å gi en karakter/terningkast til denne bilen - av tre årsaker: Den ene er det begrensede opplaget samt at ingen kommer til Norge; den andre er at ingen innkjøpspris er gitt - leasingkostnadene på 350.000 kroner for fire års bruk kan ikke legges til grunn for en hypotetisk Norges-pris. Tredje årsak: Vi fikk rett og slett ikke kjørt Mercedes A E-cell tilstrekkelig til å foreta en fullstendig vurdering.

Veien går videre

Vi får trøste oss med at vi i det minste kunne konstatere at Mercedes har tilbakelagt nok en etappe på veien mot full markedsintroduksjon av sine elektrisk drevne kjøretøyer. Under forrige etappe virket dette målet fjernere: Vi fikk i sin tid en kjøretur i konseptbilen Mercedes BlueZero; Les om det her!

Og i 2012 blir el-Smart alment tilgjengelig.