Mercedes 230E 1989: Feil på kaldstart

Bilmerke: Mercedes
Modell: 230 E
Motor: 2,3 liter bensin
Årsmodell: 1989
Kilometerstand: 162.000

Problem: Feil på kaldstart.
Bilen har fått en feil med kaldstartsystemet. Dette skjedde etter at jeg fikk skiftet eksosventiler. Motoren starter raskt, men "harker og hoster" og stopper. Etter noen starter klarer den omsider å komme over "kneika", og går normalt. Når det er kuldegrader er den veldig vanskelig å få startet.

Det er skiftet kaldstartføler, styringsrele og tomgangsmotor, uten at det har hjulpet. Bensintrykket er også normalt. (Reparasjonen er ikke utført på et Mercedesverksted). Verkstedet klarer ikke å finne feilen, men det må jo være noen kontakter e.l. som er satt sammen feil etter reparasjonen av eksosventil. Håper å få noen forslag om hva som kan være galt.

Svar: Hvorfor ble bare eksosventilene skiftet, normal prosedyre når toppen er demontert er å slipe og sjekke alle ventiler. Er man sikker på at denne jobben er utført skikkelig og at kompresjonen er bedre nå enn den var før eksosventilene ble reparert? Er det ingenting feil på kompresjonen så bør kanskje innstillingen av kjede sjekkes en gang til så lenge feilen kom etter reparasjonen. Hadde bilen litt av samme problemet før så kan det ha blitt forsterket etter denne jobben. Overspenningsreleet og sikringen er viktig å sjekke som ligger ved siden av styreenhet. Har de sjekket om det er lagret feilkoder i styreenheten og at det ikke er irr eller dårlig kontakt på stikk til styreenheten? Jeg ville nok sjekket om de mekaniske dysene har riktig sprøytebilde dersom alle følere er riktig montert og om innstillingen på luftspjeldet på bensinfordeler er riktig justert. Du bør nok til slutt vurdere å levere bilen inn til et verksted som har god erfaring med slike biler.