Mercedes 230CE 1988: Fusker

Bilmerke: Mercedes
Modell: 230
Motor: 2,3
Årsmodell: 1988
Kilometerstand:

Problem: Fusker.
Hei! Jeg har en bensindrevet W124 MB 230CE 1988 mod. som mer eller mindre ble vrang av seg etter å ha stått stille over helgen. Den starter til dels tregt og går sånn noenlunde greit på tomgang, med enkelte ujevnheter riktig nok.

Det største problemet begynner når den går på tomgang og så fort jeg skal gi litt gass, spesielt hvis jeg tar gasspedalen brått i bunnen. Da er det som om motoren blir strupet og begynner og jukse. Hvis jeg fortsetter og "true" den videre begynner den og dunke og gå som ei snekke og avslutter med en dieselmotor lign. lyd før den stopper.
Dette er spesielt irriterende når man står i et kryss, skal til å kjøre ut av krysset og forårsaker et lite trafikk-kaos før den starter igjen. Jeg må da ha et høyt turtall før jeg får hoppet meg i gang videre.

Har skiftet bensinfilter og brukt kondensfjerner da jeg først trodde den fikk for lite bensin men uten resultat.

Tror nå at det rett og slett må være en tenningfeil et sted men hvor?
Fordelerlokk og rotor ble byttet ut i fjor høst og pluggene ser ganske bra ut.
Kan det nå være coilen som streiker, eller i verste fall fordeleren selv?

Håper på hjelp og tips på hva jeg kan gjøre videre i denne saken.

Svar: Jeg ville nok sjekket fordelerlokk og rotor igjen! Det kan ligge vann i fordelerlokket eller sprekker der gnister kan slå over! Rotor må sjekkes på innsiden da jeg har sett en sjelden gang at gnisten har slått fra bunnen av rotor til selve fordeleraksel. Coilen kan være dårlig og det kan være sprekker der gnisten slår over. Tennpluggledninger må også sjekkes og de kan du måle med et Ohm meter. De skal ligge på ca 5 til 10 Kohm. Tennpluggledninger kan også slå over til gods. Start bilen en mørk natt og kikk oppi idet du gir gass og sjekk etter om du ser noen gnister på ville veier.