Mercedes 190 2.0 1988: Tomgansproblemer og eksos.

Bilmerke: Mercedes
Modell: 190 (w201)
Motor: Bensin 2.0L
Årsmodell: 1988
Kilometerstand: 140.000

Problem: Tomgangsproblemer og eksos.
Bilen er vrien å holde i gang ved tomgang når været er fuktig og motoren er kald. Ved gassing da, og påfølgende slipping av gasspedalen, vil bilen enten kvele seg eller nesten kvele seg. Kveler den seg, er den problematisk og få start på igjen. Etter at motoren har fått gått seg varm dog, til ca. 80-90 grader, holder den seg i gang fint. Kjøring da er relativt uproblematisk, dvs. at det kan virke som den fusker (rykker som den ikke får jevnt med bensin) ved plutselig hard gassing ved lave turtall selv om motoren er varm. Å starte bilen raskt uten å overdrive gassingen før man slipper clutchen kan også føre til samme problem. Jeg mistenker at dette kan ha noe med luft og bensin blandingen i forgasseren, eller i luftspjeldet. Har dere noen formening om hva dette kan være? Videre må det sies at det virker som bilen bruker mye olje om det er relevant, ca. 1L per. 1000 km. Samme med at den kan gi en sterk bensinlukt når bilen står stille og på tomgang.

Problem nummer 2 er at det virker som om noe av eksosen kommer inn i kupeen. Frontvinduet blir litt sotet på innsiden over litt tid. Har du en mulig forklaring her også? Mistenker at alt dette henger sammen.

Svar: Har du problemer ved fuktig vær så ville jeg sjekke tennpluggledninger, tennplugger, fordelerlokk og rotor i første omgang. Denne motoren har etter dine opplysninger forgasser og da vil det være naturlig å sjekke om chokesystemet fungerer som det skal. Det kan virke som om chokespjeldet og gasspådraget ikke legger seg på ved kald motor. Dette kan være på grunn av tregheter eller at noe er defekt. Prøv å smøre opp delene som skal bevege seg i chokesystemet ditt med en tynn smøreolje (5-56 eller liknende). Oljeforbruket kan gjøre at tennplugger har et kraftig belegg som ødelegger for forbrenningen med tilhørende fusking og problemer. Eksos inn i kupeen kan komme av utettheter i kupeen eller at det er mye oljedamp i motorrommet som dras inn via varmeapparatet.