Mer vind i håret fra Mazda

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mazda MX-5 har funnet venner over hele verden, trass i at den er langt fra å være blant de raskeste roadsterne på markedet. Med 200 hester endrer i alle fall det seg.

Villdyret heter Mazda MX-5 MPS, hvor MPS er en forkortelse for Mazda Performance Series. Og i navnevalget har neppe Mazda gapet over for mye.

100 hestekrefter per liter

Vanligvis er Mazda MX-5 utstyrt med enten en 1,6-liter med 110 hester eller en 1,8-liter med 145 hester – MX-5 MPS har derimot fått en to-liter under panseret. Ytelsen er 200 hestekrefter ved 7.000 omdreininger i minuttet, noe som blant annet skyldes mer aggressive kamaksler og separate gasspjeld for hver sylinder. Dreiemomentet er oppgitt til 196 Nm ved 6.000 omdreininger.

Det betyr at motoren er oppdratt til å trives med turtall, og kjenner vi Mazda rett er den seks-trinns manuelle girkassen avstemt med korte og presise sjaltebevegelser.

Lett og stiv

For å tøyle kreftene er MX-5 MPS utstyrt med oppgradert understell, kraftigere bremser og dekk i dimensjonen 215/40 R17. Sporvidden er i tillegg blitt noe bredere enn på en standard MX-5. Samtidig er vekten holdt nede. MX-5 MPS veier 1.060 kilo noe som er 40 kilo lettere enn en MX-5 med 1,8-liters motor, men 25 kilo tyngre enn MX-5 1,6.

Styling

Utvendig skiller MX-5 MPS seg også ut. Ny front, med flere luftinntak og nye lykter samt bredere skjermbuer sørger for at du raskt ser at det ikke er noen vanlig MX-5 som nærmer seg i bakspeilet ditt.

For å redusere oppdriften ved høye hastigheter er MX-5 MPS i tillegg utstyrt med en liten spoiler på bagasjelokket.

Oppgradert interiør

Også innvendig har Mazda MX-5 MPS blitt oppgradert. Sort-elokserte metalldeler er generøst fordelt i interiøret sammen med sort skinn og alcantara.

Baksiden av medaljen er imidlertid at MX-5 MPS foreløpig kun er en konseptbil, men per i dag finnes blant annet 323 MPS hvilket gir et visst håp om at bilen faktisk kan komme i produksjon.

Løpsbil

Mazda Roadster NR-A er derimot ikke noen prototype, den er i produksjon men bare i Japan. Bilen er designet for løpskjøring, men er godkjent for bruk på vei. Mazda sin kongstanke er vel at du skal kunne bruke bilen til og fra jobb i uken, for så å kjøre løp med den i helgene.

Under panseret sitter det en 1,6-liter. Høyst sannsynlig er det samme 1,6-liter som sitter i den ordinære gatversjonen, hvilket betyr 110 hester. Men Roadster NR-A – Roadster er navnet på MX-5 i Japan – har fått oppgradert fjæring og bremser i tillegg til differensialbrems. I tillegg kan bilen utstyres med veltebur, fire-punks seler og skikkelige bøtteseter.

  • Les vår test av siste generasjon MX-5