Toyota Yaris er blant bilene som drar hybridandelen opp Foto: DINSIDE
Toyota Yaris er blant bilene som drar hybridandelen opp Foto: DINSIDEVis mer

Mer strøm, mindre diesel

Volkswagen Golf er fortsatt Norges suverent mest solgte bil, kort tid før erstatteren kommer. Men det er andre ting som overrasker mer.

Selv kort tid før neste Golf-generasjon er på plass, går salget av dagens utgave i omtrent samme tempo som tidligere. Det vil si overlegent. Med 461 registrerte eksemplarer i september, er den langt foran Ford Focus på andreplass med dens 338 registreringer, viser tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Også sammenlagt hittil i år leder den klart.

Den nye Golf-utgaven kan du lese om her. Den skal være på plass i Norge allerede i november, og vi tipper konkurrentene ikke får det noe enklere da. Men mange nye biler kommer til, og vi tror biler som Audi A3, Mercedes A-klasse og Volvo V40 kommer til å ta betydelig med markedsandeler. Det blir spennende å se hvordan dette slår ut, for bilsalget har på mange måter vært forholdsvis forutsigbart den siste tiden.

Volkswagen-dominans

De mest solgte bilmodellene
PlasseringModellSalg hittil i årSalg i september
1.VW Golf4.714461
2.Ford Focus3.332338
3.VW Passat3.129321
4.Toyota Avensis3.129288
5.VW Tiguan2.889245
6.Volvo V702.793320
7.Toyota Yaris2.755274
8.Nissan Qashqai2.264224
9.Skoda Octavia2.129179
10.Volvo V602.021303
Rangeringen gjelder for sammenlagt salg i 2012 etter september måned


Ved siden av nevnte Golf og Focus, er det Volkswagen Passat, Toyota Avensis og Volkswagen Tiguan som ligger på topp 5-lista når det gjelder totalt salg ved utgangen av september. Volkswagen har med andre ord 3 av Norges 5 mest solgte biler. Det er derfor ikke overraskende at det er Volkswagen som er det klart mest solgte merket samlet sett. Men Toyota følger ikke så alt for langt etter. Mens Volkswagen hittil i år har solgt drøyt 15.200 biler, ligger Toyota på om lag 13.100 biler.

Deretter følger Ford på tredjeplass, som i tillegg til Focus har Mondeo som selger rimelig godt (12.-plass på modellstatistikken). Premiumprodusentene Volvo, Audi og BMW følger deretter, i den rekkefølgen.

Mindre diesel

De største nyhetene finner vi egentlig ikke i konkurransen mellom merkene og modellene, men i den teknologiske utviklingen. Dieselandelen fortsetter nedover, og var i september 59,5 prosent, mot 66 prosent sammenlagt hittil i år. September i fjor hadde en dieselandel på 75,6 prosent, og omtrent det samme frem til den måneden totalt i 2011. Det er med andre ord en tydelig dreining vi ser.

Les også: Vil ha bort dieselbilene med nytt gebyr

Elbil-andelen kraftig opp

Enda mer oppsiktsvekkende er det kanskje at elbilandelen i september var oppe i hele 5,2 prosent. Legg til at hybridbilene i tillegg står for 6,2 prosent av bilsalget, og det blir klart at en betydelig del av nybilsalget omfatter biler med ekstra store batteripakker. Blant de rene elbilene er det fortsatt Nissan Leaf som står for den største delen av salget, med sin 16.-plass på den generelle modellstatistikken. Det skal bli spennende å se hvordan elbilsalget utvikler seg videre, ikke minst når nettopp Golf kommer som elbil i 2014.

De mest solgte bilmerkene
PlasseringBilmerkeSalg hittilSalg i september
1.Volkswagen15.2171.445
2.Toyota1.38713.099
3.Ford8.507930
4.Volvo8.226945
5.Audi6.464578
6.BMW5.595572
7.Nissan5.181575
8.Skoda5.085463
9.Peugeot4.725490
10.Hyundai4.305399
Rangeringen gjelder for sammenlagt salg i 2012 etter september måned


Blant hybridene er mangfoldet noe større, men lanseringen av Toyota Yaris hybrid har nok betydd mye. Toyota selv regner med at om lag to tredjedeler av Yaris-salget vil være av hybridvarianten. Toyota har det siste året rullet ut flere hybridmodeller, slik at det nå begynner å bli grunnlag for ganske stort salgsvolum.

Salget ned?

Bilsalget er med 11.134 nye personbiler totalt sett noe lavere enn for september i fjor, da det ble registrert 603 flere biler (5,1 prosent mer). Da skal det også sies at september i år hadde to færre registreringsdager (20 mot 22 i 2011), hvilket i praksis betyr at det ikke er grunnlag for å si at registreringstakten har vært lavere i år, snarere tvert i mot. Det er med andre ord fortsatt meget god fart i bilsalget. Sammenlignet med gjennomsnittet for september måned de 10 siste årene, er årets salg 21,3 prosent høyere. Også totalt sett så langt i år er salget godt, nærmere bestemt 1,3 prosent høyere enn det var i samme periode i fjor.

Alle tallene er hentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.