Mer sprek USA-tradisjon: Dodge Challenger

Ford Mustang fikk etterhvert flere konkurrenter i nisjen den hadde skapt: Relativt rimelige, kompakte og tøffe muskelbiler med apell til yngre bilkjøpere. En av de som huskes av mange var "1970 Dodge Challenger". Den har inspirert Dodges nye konseptbil som bærer samme navn.

Vis mer

Mer sprek USA-tradisjon: Dodge Challenger

  1. Store bilder!
Vis mer


Nå igjen? Enda en retro-skapning fra USA? Det kan av og til virke som om amerikansk bilindustri har problemer med å forholde seg til dagens realiteter og fremtiden og i stedet graver seg ned i fortiden for å søke å vekke til live representanter for fordums storhet: Ford Thunderbird, Ford Mustang, Dodge Charger, Chevrolet Camaro...

Ikonet fra 1970

Og nå altså Dodge Challenger. Det var en av muskelbilene, med aner fra tidlig sekstitall, som oste av selvtillit og hestekrefter helt til federale lover og regler og særlig oljekrisen i 1973/1974 brutalt modererte tendensen. Challenger var nært beslektet med Charger, en annen sporty kupé fra Dodge.

En 36-åring: Challenger 1970 Vis mer


Dagens Charger har også et visst retro-preg, men er en sedan. Nye Challenger, derimot, er trofast mot hovedprinsippene bak sin forgjenger. Det er 1970-modellen som har tjent som forbilde fordi den av kjennere blir ansett for å være den mest "ekte" Challenger. Samtidig har designerne forsøkt å forbedre det som var mindre vellykket på den tidens modell - særlig hjulene som virket gjemt innunder karrosseriet. Nå er hjulene godt synlige og felgene er forkrommede med fem eker. 20 tommer foran, 21 tommer bak. Akselavstanden er 295 centimeter og den "kompakte" ponnibilen over fem meter lang (502 centimeter).

Vis mer


Hemi-muskler

Challenger anno 2006, som ble vist som konseptbil på årets Detroit-utstilling, har dermed et tydelig 60/70-tallspreg samtidig som moderne aerodynamikk og design har fått komme med noen "korreksjoner. Når det gjelder drivkreftene gjelder det samme: Masse slagvolum og hestekrefter som i før-oljekrise-årene, men med modernisert teknologi. Hemi-motoren er en 6,1-liters V8 som yter 425 hestekrefter. Kreftene overføres til bakhjulene via en sekstrinns manuell girkasse og skyver bilen opp i en toppfart på 280 kilometer i timen. Null til hundre tar 4,7 sekunder.

Gjenstår å se om publikum vil/greier å overbevise beslutningstagerne hos Dodge om at dette må bli en produksjonsbil.

  • Store bilder finner du her.