Et klart mer høyverdig interiør. Det faste rattnavet forsvinner. Foto: Jerome Lejeune, Citroën
Et klart mer høyverdig interiør. Det faste rattnavet forsvinner. Foto: Jerome Lejeune, CitroënVis mer

Mer seriøs Golf-konkurrent

Citroën har sluppet den første informasjonen om sin nye bil i kompaktklassen.

Dette er en helt ny generasjon Citroën C4. Som da nye C5 ble lansert for to år siden slår det oss at nykommeren fra Citroën utstråler noe klart mer høyverdig enn forgjengeren.

Mer høyverdig

Vi har bitt oss merke i at Citroën har lagt om stilen ganske betraktelig den siste tiden og langt på vei har funnet tilbake til sin sjel - uten å gå i "retro-fellen". Og samtidig har de også blitt langt bedre når det gjelder det opplevde kvalitetsnivået. Merkevarens identitet ble forøvrig omdefinert i fjor med tilhørende "modernisering" av logoen.

Les her om vår prøvekjøring av DS3

Audi som referanse...

Det burde derfor ikke overraske at den nye Golf-konkurrenten faktisk kan se mer ut som en Audi-konkurrent. Det er da også utvilsomt Audi som Peugeot og Citroën ser på som en referanse når det gjelder å få til produkter som inngir tillit når det gjelder kvalitetsnivået. (Et nylig eksempel er førermiljøene i både Citroën C5, nye C3 og DS3, Peugeot 3008 og Peugeot 5008). Helt dit har de vel ennå ikke nådd, men det er viktig å ha noe å strekke seg etter og legge seg på et høyt ambisjonsnivå.

Men overrasker er det en god sjanse for at den gjør allikevel. I dette segmentet er man nemlig ikke vant til denslags takter - selv om utgående C4 ble en god del forbedret i forbindelse med sin ansiktsløftning for to år siden.

Les vår test av nye Citroën C3 her.

Foto: Jerome Lejeune, Citroën
Et klart mer høyverdig interiør. Det faste rattnavet forsvinner. Foto: Jerome Lejeune, Citroën
Foto: Jerome Lejeune, Citroën


Miljø, miljø...

Bortsett fra bildene får vi ikke vite så mye om bilen i denne omgang. Vi vet at den deler plattform med Peugeot 308. Videre vil de kjente dieselmotorene bli utviklet videre i retning av det Citroën kaller "mikro-hybrider", med regenerering av kinetisk energi og ny generasjon stopp/start-system. Utslipp av CO2 skal dermed etterhvert begrenses til 99 gram per kilometer - dette ved benyttelse av Michelin Energy Saver dekk med lav rullemotstand.

Utstyrsnivået vil bli utvidet i forhold til dagens, blant annet med nytt audiosystem, oppgradert klimaanlegg med finere justeringsmuligheter, system for overvåking av dødvinkelen, 230 volts stikkontakt...


Bilen lanseres i Norge til vinteren. Priser og mer informasjon kommer vi tilbake med når det blir tilgjengelig, sannsynligvis når høstens bilutstilling i Paris nærmer seg.

Les her vår test av smartingen C3 Picasso.

Og familiefrakteren C4 Picasso kan du lese om her!