Vis mer

Mer RS i RS +

Essen (DinSide Motor): Octavia RS kombinerer både fart og økonomi så godt det lar seg gjøre. Kanskje kommer det mer.

Skoda Octavia RS starter på 358.500 kroner med 170-hesters dieselmotor. Med 200-hesters turboladet bensinmotor starter den på 411.500 kroner. RS-utgavene har også en del visuelt utstyr som gjør dem tøffe, og de har oppgradert understell som senker bilene med 13 millimeter i kombikupévariant og 12 millimeter i stasjonsvogn. De kommer også med 17-tommers felger med mulighet for oppgradering til 18.

RS+

På bilmessa i Essen viste Skoda en ny versjon som de kaller RS+ Concept. Denne bilen har blitt oppdatert i forhold til vanlig RS med et nytt stylingsett, vinge på bakluken, diffuser, sorte speil og sorte eller hvite felger. Innvendig har de disket opp med Recaro bøtteseter, skinn på ratt, girkule og i dørene.

Like motorer

Motorene som man tenker seg i RS+ er de samme som sitter i RS i dag. Det er med andre ord ekstrautstyr dette plusstegnet egentlig dreier seg om.

Bensinmotoren yter 200 hestekrefter og er basert på en toliters turbomotor. Ytelsen er gode og med en toppfart på 240 kilometer i timen og 0 til 100 på 7,3 sekunder burde dette være greit for en familie. Octavia er jo tross alt en familiebil, og ikke en entusiastbil.


Dieselversjonen yter 170 hestekrefter og tar utgangspunkt i en toliters motor med common-rail innsprøytning. Dreiemomentet på denne er 350 newtonmeter fra 1.750-til 2.500 omdreininger i minuttet. Ytelsene er gode på denne også. 0 til 100 går unna på 8,4 sekunder og toppfarten er 225 kilometer i timen.

RS

RS-navnet som Skoda bruker er forankret i motorsport og det var firmaets grunnleggere Václav Laurin og Václav Klement som begynte med kappkjøring allerede i 1901 (Skoda ble grunnlagt i 1895). Grunnleggerne har også gitt navnet til de mest velutstyrte utgavene av Octavia som heter Laurin & Klement.

RS+ er foreløpig en konseptbil, men kan komme i produksjon på et senere tidspunkt.