Den norske importøren velger å konsentrere seg om femdørsutgaven, ettersom den vil være soleklart mest populær i Norge Foto: Volkswagen
Den norske importøren velger å konsentrere seg om femdørsutgaven, ettersom den vil være soleklart mest populær i Norge Foto: VolkswagenVis mer

Mer praktisk VW up!

Volkswagens nye bybil vises nå også med bakdører. Dette er versjonen som kommer til Norge.

Vi kjørte up! allerede i høst, men da som tredørsutgave. Det er imidlertid den litt mer praktiske femdørsutgaven (selv om Volkswagen selv kaller den firedørs) som skal markedsføres i Norge, og nå slipper Volkswagen bilder av den.

Forskjellen, i tillegg til de to bakdørene, er først og fremst en litt annerledes skulderlinje. Denne stiger kraftig opp mot C-stolpen på tredørsvarianten, mens den her ligger flatt hele veien. Selve fronten og hekken er imidlertid lik.

For fire

Baksetene er plassert litt høyere enn forsetene, for bedre plassutnyttelse. Men det er bare plass til to i bredden. Dette er altså en bil for maks fire personer, som jo er å forvente i denne klassen. Men de fire får med seg litt bagasje. 251 liter er ikke ubetydelig for en bil på denne størrelsen.

Ellers får up! med fem dører de samme motoralternativene som tredørsvarianten. Det betyr at du kan velge mellom to 1,0-litere, med henholdsvis 60 og 75 hestekrefter. Begge holder seg under 100 gram i CO2-utslipp.

Foto: Volkswagen
Den norske importøren velger å konsentrere seg om femdørsutgaven, ettersom den vil være soleklart mest populær i Norge Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen



Nødbrems

Utstyrsnivået er også det samme. Det betyr blant annet at nødbremsassistenten City Emergency Braking er standard i Norge. Denne sørger for å bremse bilen dersom du er uoppmerksom og i ferd med å kjøre inn i hekken på bilen foran. Systemet fungerer i hastigheter mellom 5 og 30 kilometer i timen og er sånn sett myntet på mindre skader i tettere bytrafikk.

Familie

Det er også flere versjoner av up! på gang. Det er ventet både en fullelektrisk versjon, samt en cross-utgave og en sportslig GT-versjon. Sistnevnte ryktes det nå at er bekreftet for produksjon, i følge autoblog.com.

For den ordinære femdørsutgaven blir de viktigste konkurrentene trioen Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo, for å nevne noen.

Til våren

Volkswagen up! skal være på det norske markedet i mai. Det åpnes imidlertid for bestillinger i mars. Innstegsprisen vil ligge på om lag 125.000 kroner, og informasjonssjefen hos den norske Volkswagen-importøren opplyser at en typisk volummodell godt utstyrt vil havne på om lag 145.000 kroner.