Mer om nye Toyota Avensis

Vi bragte forleden nyheten om at Toyota oppdaterer utseendet på Avensis. Vi har nå mottatt mer detaljert informasjon om hva som er på gang.

Vis mer

Mer om nye Toyota Avensis

  1. Store bilder!
Vis mer


Ettersom Camry ikke lenger selges på det gamle kontinent er Avensis Toyotas flaggskip-modell for Europa hvor den har solgt bra - spesielt i Norge. Bilen produseres i England, nærmere bestemt i Burnaston nær Derby. Det ble i fjor bygget 156.000 av dem ved fabrikken, hvor også Corolla kombikupé settes sammen.
Siden nye Passat kom er Avensis kommet litt i skyggen, og for å gi modellens karrière et lite puff kommer nå en midtlivs-ansiktsløftning.

Toyota Avensis 2007

Det er hva den "nye" eller rettere sagt ansiktsløftede modellen kalles av Toyotas informasjonstjeneste. Vi har allerede kommentert i detalj de kosmetiske endringene; målsetningen har vært å gi bilen et litt mer emosjonelt og sterkere ytre. Den skal også fremstå som mer sportslig. Også interiøret har fått en omgang sminke for å oppnå mer premium-følelse.

Vis mer


Syv motorer

For å kunne ri på diesel-bølgen er det særlig her Toyota har investert for de nært forestående årene. I løpet av de neste to årene vil Avensis ifølge Toyota bli solgt mer som diesel enn som bensin. Ved siden av de eksisterende nyutviklede 2,2 D-4D-maskinene kommer nå i tillegg en rimeligere 2,0 D-4D dieselmotor som yter 126 hestekrefter og som erstatter 2,0-literen på 116 hester. Nykommeren er både mer effektiv og renere.

I tillegg til de tre dieselmotorene vil fire bensinmotorer være tilgjengelige, 1,6 VVT-i (110 hk) og 1,8 VVT-i (129 hk), 2,0 (147 hk) og 2,4 (163 hk). De to siste med med direkte bensininnsprøytning.

At vi lever i diesel-alderen bekreftes av at Avensis i sin mest sportslige og kraftige utførelse er utstyrt med 177-hesters-dieselen, og får den mest eksklusive utstyrspakken.

Tabellen sammenligner den nyeste dieselmotoren (126-hesteren) med den utgående 116-hesteren.

Ny 2,0 D-4D 126 hk - spesifikasjoner
 Ny D-4D 126 hkUtgående 2,0 116 hk
Type4 syl. i rekke4 syl. i rekke
Innsprøytningstrykk1.700 bar1.600 bar
Slagvolum1.998 cc1.995 cc
Kompresjon16,817,8
Maks. effekt126 / 3.600 o/m116 / 3.600 o/m
Maks. dreiemoment300 Nm / 2.000-2.800 o/m280 Nm / 2.000-2.200
GirkasseManuell 6 trinnManuell 5 trinn
Toppfart200 km/t195 km/t
0-100 km/t10,6 sek.11,2 sek.
Forbruk (blandet)0,550,58
CO2-utslipp146155


Vi vil følge opp med priser når de blir tilgjengelige for det norske markedet.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder