Mer om nye Ford Mondeo

Mondeo har vært en svært populær bil i Norge. Mye av grunnen til det er størrelsen og kjøreegenskapene. Den nye skal være bedre på begge punkter.

Grunnen til at dere kunne lese om Mondeo allerede på mandag var at Ford lekket bilder og informasjon før tiden. Det er i dag (14. februar) som er den egentlige vinsingsdagen.

Det finnes tre karosserivarianter. En klassisk firedørs sedan, en femdørs kombikupé og en ekstra rommelig stasjonsvogn vil bli tilgjengelig fra lanseringstidspunktet. For hvert karosseri er det tilgjengelig fire klart adskilte utstyrsvarianter: Ambiente, som er innstegsmodellen, en bedre ustyrt Trend og flaggskipsmodellene Titanium og Ghia.

Baksetet på alle de tre Mondeo-karosseriene har ryggstøtte som kan deles i forholdet 60:40. Når bare forsetene er i bruk har stasjonsvognen og femdørsmodellen betydelig bagasjeplass, med henholdsvis 1.745 liter og 1.460 liter. Det lukkede bagasjerommet på firedørsmodellen rommer hele 535 liter. Modeller som er utstyrt med Continental Comfort Kit for luftfylling av dekk har ytterligere 15 liter bagasjeplass i brønnen til reservehjulet.
Surrekroker og -ringer finnes i bagasjerommet på alle karosserivariantene, og stasjonsvognen har en ekstra 12-volts elektrisk kontakt i bagasjerommet for lading av elektrisk utstyr.

Vis mer

Mer om nye Ford Mondeo

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer


Nye Mondeo er tilgjengelig med et bredt spekter av bensin- og dieselmotorer. Mondeo blir også utstyrt med den femsylindrede 220-hesteren som leveres til Ford S-MAX og Focus ST. Denne motoren stammer opprinnelig fra Volvo.

I tillegg finnes følgende kombinasjoner av motorer og girkasser er tilgjengelig:

Diesel:

  • 1.8-liters Duratorq TDCi med 100 eller 125 hestekrefter. Standard med femtrinns girkasse. 125-hesters versjonen kan leveres med 6-trinns manuell girkasse som ekstrautstyr.
  • 2.0-liters Duratorq TDCi 130 HK eller 140 HK diesel, begge med 6-trinns manuell girkasse og partikkelfilter (DPF).
  • Bensin:

  • 1.6-liters Duratec med 110 eller 125 hestekrefter. Begge med 5-trinns manuell girkasse.
  • 2.0-liters Duratec med 145 hestekrefter og 5-trinns manuell girkasse.
  • En ny 2.3-liters Duratec med 161 hestekrefter og 6-trinns automatgirkasse.

  • 2.5 liters Duratec 5-sylindret 220 hestekrefter 6-trinns manuell girkasse.
  • Fra slutten av 2007 vil en ny og avansert 6-trinns automatgirkasse med sport-innstilling være tilgjengelig som ekstrautstyr sammen med dieselmotoren på 130 hestekrefter.

    Elegant nok har Ford ikke oppgitt noen tall på ytelser, forbruk og utslipp!

    Mye elektronikk

    Alle Mondeo-modeller uansettt utstyrsnivå er selvsagt utstyrt med elektronisk stabilitetsprogram (ESP - antiskrens).

    Som ekstraustyr finnes følgende:

  • Adaptive Cruise Control (ACC) med Forward Alert (FA) system for lyd- og visuell varsling av fare for kollisjon, og kollisjonshindring gjennom automatisk aktivering av bremsene.
  • Interactive Vehicle Dynamics Control (IVDC) aktivt hjulopphengsystem med Continuously Controlled Damping (CCD).
  • Overvåkning av lufttrykket i dekkene (TPMS) og mulighet for å kjøre videre på punktert dekk.
  • Bakkestarthjelp (HLA).
  • Ford Mondeo vises i Geneve i begynnelsen av mars og vi prøvekjører bilen for første gang i slutten av mai. Bilen kommer til Norge ikke altfor lenge etter det. Alle tre karrosserivarianter kommer samtidig.

  • Store bilder av nye Ford Mondeo.
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder