Mer Noble

Noble M14 er det nye flaggskipet, og med mer vekt på hverdagsbruk enn verstingen M400.

Mer Noble

  1. Store bilder!


For der det er tatt ut 425 hestekrefter av 3-liters Ford V6eren i M400, har ildsjelen Lee Noble sagt seg fornøyd med 400 hestekrefter i nye M14. Den nye bilen, som er smekkfull av komfortdetaljer i Noble-sammenheng, klarer seg likevel godt mot konkurrenter som Porsche 911 Turbo og Ferrari 360 Modena.

Plass til de fleste

I følge pressemeldingen fra Noble er M14 18 centimeter lengre og 5 centimeter bredere enn M12. De deler den samme akselavstanden, og den økte plassen i M14 skal gjøre cockpiten mer levelig også for lange personer.

Noble har i sine fem år stått for lette og kompromissløse supersportsbiler, men med M14 er det tydelig at de sikter mot kjøpere som ikke er like kompromissløse når det gjelder komfortdetaljer. Ved å bruke lette men kostbare materialer er likevel vekten holdt på ett moderat nivå. 1140 kg stopper vekten på og det er nesten 400 kilo mindre enn det en 911 turbo veier. Det er imponerende tatt i betraktning at utstyr som klimaanlegg og elektriske vinduer er på plass. Til og med navigasjonssystem er det mulig å få levert i M14.

Rå nok

Den midtmonterte V6-motoren leverer 400 hestekrefter ved 6.100 o/min og 522 Newtonmeter (Nm) ved 4.750 o/min. Det er nok krefter til bakhjulene til at 0-100 km/t kan gjennomføres på rundt 4,3 sekunder, og at M14 ikke gir seg før nålen viser 305 km/t. Hjelp til øvelsene får av en sekstrinns manuell girkasse.

Store bilder av M14 finner du her.

Kilde: Autoindex.org