Lexus kommer nå med en adskillig mer økonomisk, og dermed klart mer norgesvennlig, modell.GS 300h er en luksussedan i full størrelse, men skilter med mer moderat hybridmotorisering enn "storebror" GS 450h. Foto: Lexus
Lexus kommer nå med en adskillig mer økonomisk, og dermed klart mer norgesvennlig, modell.GS 300h er en luksussedan i full størrelse, men skilter med mer moderat hybridmotorisering enn "storebror" GS 450h. Foto: LexusVis mer

Mer moderat Lexus GS

Nå kan flere få råd til en Lexus i den øvre premium-mellomklassen.

I kategorien premium-sedaner har man ikke så veldig mye å velge i her i landet. Det er i det minste slik det kan virke, men studerer en tilbudet nærmere, finner man ut at utvalget faktisk ikke begrenser seg til den tyske trioen Audi/BMW/Mercedes.

Av outsidere kan vi nevne Jaguar og Lexus, og sistnevnte har ganske nylig fornyet seg i den øvre premium-mellomklassen med sin GS-serie, som blant annet er blitt mer dynamisk enn tidligere.

Vi har testet Lexus GS 450h i F-Sport-versjon

Lexus GS 300h:

Lexus kommer nå med en adskillig mer økonomisk, og dermed klart mer norgesvennlig, modell.GS 300h er en luksussedan i full størrelse, men skilter med mer moderat hybridmotorisering enn "storebror" GS 450h. Foto: Lexus


Skal underby Mercedes og BMW

Den nye Lexus-modellen heter GS 300h, og kan, spesielt her i Norge, komme til å vise seg som en svært attraktiv modell i E-segmentet. Her finner man også biler som Jaguar XF, BMW 5-serie, Mercedes E-klasse og Audi A6. Lexus ser for seg at bilen vil bli spesielt viktig i firmabilmarkedet, der det i stadig større grad velges biler med lave utslipp.

BMW har også enn hybrid i denne klassen - her kan du lese vår test av BMW 5 Active Hybrid!

Nye GS 300h er, som de andre GS-versjonene, bakhjulsdrevet, og er utstyrt med et fullhybrid-system. Akkurat denne versjonen er basert på en mer moderat 2,5-liters firesylindret bensinmotor, som seg hør og bør med Atkinson-syklus .

Det betyr samtidig at GS 300h har to færre sylindre enn V6-motoriserte GS 250, som ikke tas inn til Norge.

Det skjer mye hos Lexus for tiden. Snart kommer en flunkende ny Lexus IS på markedet.

Avgiftsgunstig

Lexus lover at dette blir den mest effektive drivlinjen i segmentet. Dette er basert på et CO2-utslipp som skal ligge under 110 gram per kilometer, samt svært lave utslipp av NOx - nitrogenoksidene som er medskyldige i dårlig luftkvalitet i byene. Avgiftssystemet i Norge favoriserer utslippsvennlige hybridbiler, så dette åpner ifølge Lexus for at modellen vil kunne få en svært konkurransedyktig pris i det norske markedet - dessverre har de ikke denne prisen klar ennå.

Den mest gedigne hybriden - Lexus LS 600h - er fornyet

Burde bli kjapp nok

Konkrete data om ytelser mangler også, men vi regner med at bensinmotoren er god for minst 220 hester, og at systemytelsen vil ligge på minst 245 hester. Dette er basert tall fra tilsvarende motorisering i Toyota-modellutvalget. Det burde kunne gi en 0 til 100-tid på rundt 7,5 sekunder. Men dette kommer vi tilbake til når vi får mer detaljer rundt bilen, og det burde ikke drøye alt for lenge.

Nye GS 300h lanseres nemlig i Norge i september 2013.