Nykommeren er til forveksling lik den eksisterende. SLS AMG GT (fortsatt internkode C 197) er da også fortsatt i bunn og grunn en SLS AMG. Men nå er listen lagt høyere, med høyere ytelser og forbedret understell samt en del visuelle oppdateringer. Her ser vi roadsterversjonen - naturlig nok med tradisjonelle dører. Foto: Daimler
Nykommeren er til forveksling lik den eksisterende. SLS AMG GT (fortsatt internkode C 197) er da også fortsatt i bunn og grunn en SLS AMG. Men nå er listen lagt høyere, med høyere ytelser og forbedret understell samt en del visuelle oppdateringer. Her ser vi roadsterversjonen - naturlig nok med tradisjonelle dører. Foto: DaimlerVis mer

Mer Mercedes SLS: AMG GT

Mer pulver og "optimisert" drivlinje karakteriserer nye Mercedes SLS AMG GT.

To år etter at den sofistikerte kjøremaskinen Mercedes-Benz SLS AMG kom på markedet er det duket for en oppdatering av modellprogrammet. Det vil si at det kommer en helt ny og enda kraftigere versjon av Mercedes' supersportsbil.

Da SLS ble vist for første gang på bilutstillingen i Frankfurt i 2009, ble den presentert som den "åndelige" arvtageren etter ikonet 300SL Gullwing fra 50-tallet. Ikke overraskende gikk vi omtrent tom for superlativer da vi testet den på norske veier.

Neste etappe

Nå er det visst på tide å relansere interessen for mesterverket innen tysk ingeniørkunst og minne markedet på at AMG-folkene ikke er av typen som sovner på sine laurbær. Dermed presenterer Daimler en oppgradert og enda raskere SLS, og ambisjonene understrekes med påskriften "GT".

Les også: SLS AMG Black Series på vei

SLS AMG GT (C 197) 2012
Nykommeren er til forveksling lik den eksisterende. SLS AMG GT (fortsatt internkode C 197) er da også fortsatt i bunn og grunn en SLS AMG. Men nå er listen lagt høyere, med høyere ytelser og forbedret understell samt en del visuelle oppdateringer. Her ser vi roadsterversjonen - naturlig nok med tradisjonelle dører. Foto: Daimler
SLS AMG GT (C 197) 2012
SLS AMG GT (C 197) 2012
SLS AMG GT (C 197) 2012
SLS AMG GT (C 197) 2012

Hva betyr så det i praksis? Bilen er lett gjenkjennnelig som en SLS AMG, men den har fått et strøk høyglanslakk på en del karosseridetaljer samt "GT"-merke ved siden av AMG-emblemet.


Mer effekt

Men det er selvsagt under panseret den viktigste nyheten ligger; og kanskje til en viss grad også skuffelsen. Motorytelsen er nemlig øket med "bare" 20 hestekrefter - til 591 og vi griper oss i å lure på hvorfor de ikke i det minste kunne greie å skvise ut de ni ekstra som skulle til for å nå det "magiske" 600-tallet.

Optimisert sportsgirkasse

Men de har nok sine grunner, og at det er potensial for også fremtidig utvikling er det nok ingen tvil om. Uansett er altså SLS AMG GT en del sterkere enn standardmodellen - i hvertfall mer effekt. Dreiemomentet forblir 650 newtonmeter. AMG har tatt ytterligere noen grep for å forbedre bilens ytelser, deriblant en oppgradering av den allerede imponerende sportsautomaten AMG Speedshift DCT 7, som nå skal være optimisert for enda raskere reaksjonstider samt mer direkte og spontan giring i manuell modus.

AMG har greid å skave en tidels sekund av 0-100-tiden, og den etablerer seg nå på 3,7 sekunder. Toppfarten er "elektronisk begrenset" til 320 kilometer i timen.

SLS AMG kommer også som elbil: Les om den her!

Ultra-sportsunderstell

Videre er det adaptive sportsunderstellet også blitt videreutviklet. På GT heter det ikke lenger AMG Ride Control sports suspension, men AMG Ride Control Performance suspension. I "Sport"-modus er det satt opp for optimale rundetider rundt for eksempel Nürburgrings Nordsløyfe, altså på baner og veier med relativt ujevn overflate, mens den i "Sport Plus" skal være tunet for maksimal hastighet rundt baner med jevn overflate som Hockenheim eller Nürburgring GP.

Standardhjul er 265/35-19 foran og 295/30-20 bak. For øvrig er også interiøret eksklusivt for SLS AMG GT, med en rekke tilleggsvalgmuligheter.

Nye Mercedes SLS AMG GT blir tilgjengelig for norske kunder til høsten. Prisen er ikke kjent, men blir noe høyere enn på dagens SLS AMG, naturlig nok. Den starter på 2.775.000 kroner for kupéversjonen og 2.855.000 kroner for roadsteren.