Mer krutt i Audi RS6

Audi RS6 var en vanvittig rå bil når vi testet den i 2002. 450 hestekrefter holder, og de som vil kjøpe bilen på tampen av dens eksistens får ytterligere 30 hestekrefter.

Mer krutt i Audi RS6

  1. Store bilder


Audi har gitt RS6 tilnavnet Plus og føyd til ytterligere 30 hestekrefter. Toppeffekten er dermed så høy som 480 hestekrefter og sammen med den nye motoren kommer det også noen nye farger.

Også mer fleksibel

480 hestekrefter er i seg selv en enorm motor og når du i tillegg har 560 newtonmeter tilgjengelig fra 1.950 og helt til 6.000 omdreininger har du krefter uansett hvor turtelleren befinner seg på skalaen. Maksimalt dreiemoment er dermed også strukket 400 omdreininger høyere enn på en "vanlig" RS6.

To ekstra radiatorer

Det er motorelektronikken som er modifisert for å hente ut den ekstra effekten. Vi vet selv at denne V8-eren lager mye varme. Å åpne panseret på denne bilen etter en kjøretur er omtrent som åpne stekeovnsdøren etter brødbakst. Med 30 hestekrefter ekstra ble utfordringen med å håndtere varme enda større. På RS6 Plus har hver ladeluftkjøler fått en ekstra radiator.

Ytelsene blir også bra. 100 passeres etter 4,6 sekunder, 0,3 sekunder bedre enn RS6, mens toppfarten fortsatt er begrenset til 250 kilometer i timen.

Farger og pynt

RS6 Plus er utstyrt med 19-tommers felger og eksosrørene er nå mørke i stedet for blanke. RS6 PLus er også en centimeter lavere.

Den kan leveres i tre nye fargepakker. Blå-pakken inneholder en blå lakk med perleeffekt og sorte skinnseter med sølvfarget Alcantara i midtfeltene. Da får du også karbonfiberinnlegg i dashbordet. Sølv-pakken inneholder sølvfarge på utsiden og seter i sort skinn og sort Alcantara. Her får du aluminiumsinnlegg i dashbordet. Sort-pakken inneholder sort lakk med perleeffekt og konjakkfarget skinn i setene. Dashbordet er da pyntet med detaljer i "pianolakk".

Store bilder finner du her.


Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder