HYDROGEN: Slik ser visjonene om en ny hydrogenbil ut fra Hyundai. Den skal allerede komme neste år. Foto: Jamieson Pothecary
HYDROGEN: Slik ser visjonene om en ny hydrogenbil ut fra Hyundai. Den skal allerede komme neste år. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Hyundai FE Fuel Cell Concept:

Mer hydrogen fra Hyundai

Genève: I 2018 lover Hyundai å komme med en ny elektrisk bil drevet av hydrogen. Her er konseptversjonen.

Hyundai er faktisk en av de store pådriverne av hydrogen-elektriske biler. Det vil si elbiler som ikke bruker batteri som primært energilager, men hydrogen på en tank, som gjennom en brensel-celle omvandler hydrogenet til strøm.

Nå har de utviklet selskapets fjerde generasjon brensel-celle teknologi, og bilen kommer på markedet i 2018.

Jo da, konseptbilen er noe futurisk, men Hyundai lover at den signaliserer hva vi kan forvente av det ferdige produktet. Til nå har de som kjent benyttet iX35 til hydrogenløsningen, en mellomklasse-SUV.

SUV: Hyundai fortsetter å gjøre hydrogenbilene praktiske, fremfor spesielle, slik Toyota gjør. Foto: Jamieson Pothecary. Vis mer

Fortsatt SUV

Det ser ut til at de har tenkt å fortsette med SUV-løsningen, og vi skal heller ikke se bort fra at Hyundai FE Fuel Cell er utkastet til en helt ny bil på tvers av drivlinje. Den kan med andre ord også komme med ordinære forbrenningsmotorer eller hybridløsninger.

Navnet Hyundai FE er en forkortelse for Future Eco. Hyundai påstår at løsningen er 20 prosent lettere og 10 prosent mer effektiv enn systemet vi finner i iX35. Energitettheten skal også være 30 prosent høyere enn i iX35.

Såpestykke: Det er naturlig at bilen blir rund i formen når den skal være aerodynamisk. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Hvordan de har fått til dette vites ikke, men en av løsningene kan være enda høyere komprimert hydrogen i tanken.

Les ALT om hydrogen

Futurisk

Det er lagt stor vekt på at det utvendige designet skal være aerodynamisk, for det er jo tross alt en miljøbil det er snakk om. Dermed ender Hyundai, som alle andre, opp med et såpestykke av et karosseri.

Innvendig har de gjort alt digitalt, med to brede skjermer satt ved siden av hverandre, noe tilsvarende det Mercedes-Benz har gjort i nye E-klasse.

I den liggende midtkonsollen sitter en tredje skjerm, som også er en berøringsskjerm.

Konsept: Ike forvent at bakdørene går denne veien, når bilen kommer på markedet neste år. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

For å gi bilen noen futuriske grep har de blant annet satt inn et batteri som er til å ta ut for å lade eksterne enheter. I bagasjerommet ligger det en elektrisk moped, men ikke forvent at disse tingene har noe med virkeligheten å gjøre, når bilen en dag i 2018 dukker opp på markedet.

Det eneste merkelige med denne konseptbilen er at Hyundai ikke sier et ord om selvkjørende funksjoner, selv om vi vet at også de er langt inne i prosessen med å utvikle slike systemer.

Toyota Mirai er kommet i salg

Vi noterer Hyundai FE i 2018-kalenderen, og gleder oss til prøvekjøringen.

Futurisk: Interiøret har en veldig bred skjerm som strekker seg fra foran rattet og til midten av dashbordet. I tillegg har den en mindre skjerm i midtkonsollen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer