Mer hybrid fra Porsche

Porsche vil før eller senere også måtte tilpasse seg reduserte CO2-utslipp. Den tyske sportsbilfabrikken satser derfor på hybrid.

Fra før har Porsche gått ut med informasjon om at den nye firedørs kupéen Panamera skal utstyres med hybriddrift. (Lenk til den saken finner du nederst i teksten.) I tillegg skal også Cayenne utstyres med hybriddrift.

Det er dagens Cayenne som kjøres rundt med elektrisk motor i tillegg til bensinmotor i en ny pressemelding, men det er ikke før den helt nye Cayenne kommer at også hybrid blir tilgjengelig for kunder. Porsche sier at Panamera og Cayenne hybrid kommer på markedet i 2009-2010, avhengig av etterspørsel.

Redusert forbruk

Cayenne hybrid er vist med 3,6-literen som sitter i dagens Cayenne med V6-motor. Den yter 290 hestekrefter og er i utgangspunktet oppgitt til 1,29 liter per mil på blandet kjøring. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 310 gram per kilometer.

Vis mer

Mer hybrid fra Porsche

  1. Store bilder
Vis mer


Målet med hybridbilen er å få forbruket ned i 0,89 liter per mil på blandet kjøring. Porsche oppgir ingen CO2-tall for hybridversjonen, men med et forbruk på 0,89 liter per mil vil CO2-utslippet ligge på cirka 230 gram per kilometer. Porsche skal ha for at reduksjonen i CO2 er formidabel, men Cayenne er nok fortsatt ikke redningen for klimaet. Vi mistenker også Porsche for å gå for hybridløsning på grunn av de økte ytelsene dette gir.

Hybrid

Cayenne er en fullhybrid som har en elektrisk motor mellom bensinmotoren og girkassa. Porsche kaller dette for en parallellhybrid og mener det er en rekke fordeler med denne løsningen. For det første er den lite plasskrevende. Porsche sier også i pressemeldingen at Cayenne med denne hybridløsningen skal kunne kjøres i opptil 120 kilometer i timen.

Bilen regenererer også energi ved bremsing og ved at bilen ruller uten bruk av motorkraft.

Den største utfordringen er batteripakken som i Cayenne sitter i bagasjerommet i reservehjulsbrønnen.

Hva med 911?

Porsche har også et "problembarn" til, nemlig sportsbilen 911. Denne bilen er kun utstyrt med CO2-frekke motorer og Porsche skal også vurdere hybridløsning for denne.

Leo Spiegel, ansvarlig for advanced powertrain development hos Porsche, uttaler til Automotive News Europe at dette skal skje til snart:

- Vi skal vurdere hybriddrift på 911 snart, men det er dårlig plass i 911 og vi har store utfordringer i den prosessen, men vi står på for fullt.

Historie

Professor Ferdinand Porsche, grunnleggeren av Porsche, utviklet en hybrid allerede i 1901. Du ser et glimt av den bilen i filmen. Det var en Lohner-Porsche Mixte Hybrid som bestod av både en bensinmotor og en elektrisk motor i hvert forhjul. Bilen hadde blybatteri og en 80 volts generator.

Film (wmv 17 278 kB)


Hvis du ikke vil kjøpe hybrid kan du pynte en vanlig Cayenne med Porsche-bokstaver. Se denne saken.

Porsche Panamera hybrid finner du mer om her.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder