Vis mer

Mer "Greenwave" fra Volkswagen

Volkswagen kommer med tre nye lavutslippsbiler.

(Vi vet at det heter Bluemotion, men vi tenkte at alle disse teknologiene burde få et felles navn. Vi er veldig fornøyd med Greenwave eller grønn bølge, men tar gjerne i mot forslag.)

Ikke overraskende er det Polo som legger seg lavest. Den er utstyrt med en 1,2-liters dieselmotor med 75 hestekrefter som bruker 0,33 liter per mil. Dette tilsvarer et CO2-utslipp på 87 gram per kilometer. Denne motoren gjør det mulig å kjøre drøyt 130 mil på en tank, en avstand tilsvarende Oslo-Paris!

Golf er ikke langt bak og kan med en dieselmotor med 105 hestekrefter imponere med et forbruk på 0,38 liter per mil. Dette tilsvarer et CO2-utslipp på 99 gram. Forbruket er lavt og det er selvsagt bra at det jobbes med forbruksreduserende tiltak. Vi vet derimot at en del av disse bilene går sakte og det gjelder også denne. 0 til 100 på 11,3 sekunder er ikke fort i 2009.

Gjerrig Passat

Den tredje nyheten er Passat som er utstyrt med den samme 105-hesteren som Golf. Forbruket er lavt og det samme er CO2-utslippet. Passaten bruker 0,44 liter per mil og CO2-utslippet er 114 gram per kilometer. Med 70-liters tank betyr det at du kan kjøre over 150 mil på en tank. 0 til 100 går sakte. Det tar 12,5 sekunder. Man skal med andre ord ha god tid, samtidig som man ikke blir irritert av dårlige ytelser.

Volvo lider av noe av det samme på sin V70 1.6d. Den bruker 13,5 sekunder fra 0 til 100. Både Passat og V70 er fine familiebiler, men man skal passe seg når ytelsene blir så svake som dette.

BMW

BMW har akkurat sluppet en ny 320d med 163 hestekrefter og klarer 0 til 100 på 8,2 sekunder. Forbruket på denne er 0,41 liter per mil og CO-utslippet stopper på 109 gram. I likhet med Volkswagen-bilene er dette en spesialmodell, men BMW har Efficient Dynamics på alle modeller. Volkswagen har bare noen få spesialmodeller. Resten av bilene har ikke Bluemotion i det hele tatt.

Gjerrig og sprek BMW.

Polo er på markedet midt i mars, mens Golf og Passat kommer før jul.