Mer galskap fra Hummer

Hummer var i utgangspunktet et militærkjøretøy, men etter enorme mengder gratis-reklame på CNN under Golf-krigen kom Hummer også i sivile utgaver.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hummer er både dyr og upraktisk, men på grunn av sin enorme størrelse og maskuline utstråling har det vist seg å eksistere et marked for denne mammuten av en bil. Hummer eies nå av General Motors, som har gitt dagens modell navnet H1.

To nye modeller

Siden Detroit-utstillingen i januar 2000 har det vært kjent at en ny og litt mindre modell med navnet H2 skal settes i produksjon i 2003. Men nå viser det seg at General Motors ikke nøyer seg med bare én ny modell. For i tillegg til H2 kommer også H2 SUT. SUT er en forkortelse for Sport Utility Truck, noe som vel kan oversettes til terreng-lastebil. For å lage orden i sakene, har den vanlige H2 nå fått navnet H2 SUV (Sport Utility Vehicle).

Lasteplan

Den viktigste forskjellen på H2 SUV og H2 SUT, er at sistnevnte har et lasteplan bak kupeén. Begge bilene kjennetegnes imidlertid ved svært korte overheng, høy bakkeklaring, store hjul og konstant firehjulsdrift.

325 hestekrefter

Drivkilden blir en 6,0-liters V8-bensinmotor. Denne skal yte 325 hestekrefter og respektable 502 newtonmeter. Kraftoverføringen til de fire hjulene foregår via en femtrinns automatgirkasse.

Entusiaster vil kunne velge mellom en jungel av tenkelig og utenkelig ekstrautstyr, blant annet lysforsterkningsutstyr og navigeringssystemer.

Om to år

I likhet med H2 SUV, skal visstnok også H2 SUT settes i produksjon i 2003. Prisene er selvsagt foreløpig i det blå, men ordinære lønnsmottakere må nok finne seg i å se langt etter denne doningen. Og kanskje er det like greit. To meter brede biler er ikke akkurat skapt for å gjøre trafikkavviklingen mest mulig smidig.

Relaterte artikler:

  • 4x4 på islandsk manér