Mer fart og mindre forbruk

Volvo og Ford er i full sving med å lansere en dobbelkløtsjkasse.

«Giroverføringene blir svært raske siden kassa i praksis har to gir på plass samtidig»


Volvo kommer om ikke lenge med dobbelkløtsjkasse i C30, S40 og V50. Dette er etter samme prinsipp som Volkswagen bruker i sine DSG-kasser og BMW lanserer i M3 med DKG-kasse.

Sjekk hva bilen din er verdt

Dobbelkløtsj betyr rett og slett at det er to kløtsjer i kassa, og at første, tredje og femte gir sitter på den ene kløtsjen og at andre, fjerde og sjette gir sitter på den andre. Giroverføringene blir svært raske siden kassa i praksis har to gir på plass samtidig. I praksis fungerer den som en automatkasse, men er raskere og mer effektiv da neste gir til enhver tid ligger klart.

Kassa er med andre ord utstyrt med seks gir og vil i første omgang bli tilbudt i C30, S40 og V50 med toliters dieselmotor.

Se stort bilde av girkassen

Alle motorer?

Vis mer

Mer fart og mindre forbruk

  1. Stort bilde


Denne motoren yter 136 hestekrefter og 320 newtonmeter, men Powershift-kassa er spesifisert for mye større dreiemoment enn det. Opptil 450 newtonmeter skal den nye kassa klare. Det vil si at den i teorien skal kunne klare alle motorene til Volvo. Største dieselmotor har i dag 400 newtonmeter og V8-motoren som sitter i S80 og XC90 har 440 newtonmeter.

I likhet med med andre aktører, som allerede har dette på markedet, har også Volvo oppnådd bedre ytelser i tillegg til lavere utslipp, men sier lite om tall i denne sammenhengen. Forbruket skal derimot ned 8 prosent i forhold til vanlig automatkasse.

Volvo har utviklet Powershift-kassa i samarbeid med Getrag.

Det er usikkert når Powershift kommer hit til landet, men vi skal prøvekjøre kassa midt i mai og vi regner med at den kommer til Norge i løpet av året.

Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder