<B>KRASJ: </B>Det første snøfallet kan overraske mange. Andelen som kjører på sommerdekk er skremmende høy, og de er ekstra utsatt for ulykker. Foto: ALL OVER PRESS
KRASJ: Det første snøfallet kan overraske mange. Andelen som kjører på sommerdekk er skremmende høy, og de er ekstra utsatt for ulykker. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Mer enn én av ti som krasjer på vinteren, kjører på sommerdekk!

Forsikringsbransjen er skremt, og vil ha påbud.

Nesten 12 prosent av bilene som kolliderte sist vinter kjørte på sommerdekk. Andelen var høyest på Vestlandet og Sørlandet. Det viser skadetall fra forsikringsselskapet If, som forsikrer nesten hver fjerde personbil på veiene i Norge.

- Feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje, sier Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If i en pressemelding fra selskapet.

LES OGSÅ: Her er årets beste vinterdekk!

Slurver når snøen kommer

Forsikringsselskapet statistikk viser hvilken type dekk kundenes skadde biler har ved uhell og ulykker i perioden 1. november til 1. april.

Sist vinter registrerte de skader på 17.237 personbiler, og 2.147 av disse bilene var utstyrt med sommerdekk.

Dekkstatistikken viser dermed at 11,8 prosent av de skadde personbilene i vinterperioden kjørte på sommerdekk. Vinteren før kjørte til sammenligning 10,4 prosent av personbilene som var involvert i en ulykke, på slike dekk.

De bruker sommerdekk hele året

ADVARER: Sigmund Clementz i If. Foto: If Vis mer


- Snøen har latt vente på seg mange steder i år, så vi har håp om at mange har fått skiftet til riktige dekk for årstiden, sier Clementz.

Selskapet har notert seg at det først og fremst er i overgangen mellom høst og vinter og ved første snøfall at ulykkesbilene er feilskodd.

Skal du velge pigg eller piggfritt?

Statistikkene viser også at mange bilister bruker sommerdekk året rundt, og det er særlig i landsdeler med mildt kystklima, bare hovedveier og godt med salting at mange gambler med dekkene.


- Sørlandet og Vestlandet drar opp snittet for landet, for her er andelen på sommerdekk i ulykker nesten 17 prosent. Det er urovekkende. I de andre landsdelene ligger tallet rundt ti prosent, sier Sigmund Clementz i pressemeldingen.

Selv om man i disse landsdelene kan kjøre på snøfrie veier store deler av året, vil plutselige snøfall og underkjølt regn på veibanen likevel være et problem bilistene møter.

Syns du det er vanskelig? Slik skifter du dekk

Det er faktisk lov, men ...

I dag kan du lovlig kjøre på sommerdekk om vinteren, men bare hvis føret tillater det.

- Du er pliktig å sikre mot at bilen sklir. Så dersom du er ute på vinterføre med sommerdekk, vil du bli straffet for å ha kjørt uaktsomt dersom det skjer noe, har kommunikasjonsrådgiver i NAF Jan Ivar Engebretsen tidligere sagt til Dinside.

Og merk deg også dette: Kjører du fremdeles med sommerdekk etter 31. oktober, stilles det også nye krav til sommerdekkene om minimum tre millimeters mønsterdybde.

Bilistorganisasjonen NAF anbefaler at du er strengere på dekkene enn reglene tilsier.

- Vi anbefaler at man ikke går lenger ned enn fire millimeter på vinterdekk. Én ting er gripeevnen på snø og is, men en annen og vel så viktig ting, er drenering av vann på våt vei: Jo mindre mønsterdybde, jo større sjanse er det for vannplaning, ifølge Engebretsen.

Du kan måle mønsterdybden med en spesiell mønsterdybdemåler.

I både Sverige og Finland er det påbud å bruke vinterdekk i vintermånedene. If mener det er nødvendig med påbud om vinterdekk her i landet også.

Dette ble for to år siden utredet av Statens vegvesen Vegdirektoratet på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, med konklusjon om at påbud ikke var nødvendig.

SJEKK: Her finner du billigst vinterdekk

Ikke bare ulykkesfare

Bøtesatsen for slitte hjul er minimum 750 kroner per hjul. Det er sure penger å betale for et hjul som var lovlig i oktober, men ikke i november.

Er dekkene veldig slitt, kan du miste både lappen og skiltene, og risikerer avkorting i eventuelle forsikringsutbetalinger ved uhell og ulykker.

KLP Skadeforsikring meldte tidligere i høst at dersom årsaken til en ulykke er feil type dekk med tanke på vei og føre, eller for liten mønsterdybde i dekkene, så risikerer bilfører solide kutt i erstatningen fra forsikringsselskapet.

LES MER: Dekkregelen få tenker over