X-Trail markedsføres som en røff SUV
X-Trail markedsføres som en røff SUVVis mer

Mer effektiv folkeSUV

Nissan X-Trail oppdateres og blir mer effektiv.

X-Trail har i perioder solgt bra i Norge, men nå er det en god stund siden den var med blant de mest populære folkeSUVene i Norge. I stedet er det lillebror Qashqai som har hevdet seg høyt på salgsstatistikkene.

Middelaldrende

X-Trail har vært drøyt tre år på markedet og det er på tide med en oppdatering dersom man har ambisjoner om å selge mer i Norge. X-Trail er en ganske stor bil og har på mange måter plassert seg litt på siden av mange av de andre folkeSUVene.

Prismessig har den følgelig ligget litt høyere enn en del av konkurrentene, men det er faktisk mulig å kjøpe dagens utgave fra 370.000 kroner.

Lite detaljer

Nissan er sparsom med detaljene og faktaene, men spandabel med de store ordene i pressemeldingen. Mest iøynefallende er endringene i fronten. Her er spesielt grillen og frontlyktene annerledes enn tidligere.

Bak vil man kunne legge merke til at lyktene nå bruker LED-teknologi. I tillegg er hjulbuene utvidet noe grunnet bredere hjul.

Bedre materialer

Innvendig hører mer påkostede materialer og et nytt instrumentpanel med en ny kjørecomputer med til historien. Her finner man blant annet en girskiftindikator. Forsetene er også blitt litt slankere til fordel for baksetepassasjerene.

ANDUNGEN: Slik så forgjengeren ut. Etter vår mening den styggeste i klassen. Foto: NISSAN
Foto: NISSAN
X-Trail markedsføres som en røff SUV



En interessant detalj er at skjermen for ryggekamerat nå er plassert i selve det innvendige ryggespeilet og dermed ikke avhengig av navigasjonsanlegget.

Lavere forbruk – men hvor lavt?

Nissan skryter av lavere forbruk og utslipp, men oppgir ingen tall som viser hvor stor gevinsten er. Men man har justert både på dieselmotoren og begge girkassene. Automatkassen skal ha mindre friksjon og den manuelle kassen har fått endrede utvekslinger. I tillegg er også aerodynamikken forbedret.

Den nye versjonen av X-Trail slippes i september og bør være på plass i Norge ikke lenge etter det.

Test av dagens X-Trail.