Mer dobbelkløtsj fra Audi

Audi utvider sitt tilbud av dobbelkløtsjgirkasser. Vi gir deg full oversikt over disse og Audis andre automatiske girkasser.

«Vi har prøvekjørt alle tre S-tronic-kassene og lot oss som vanlig imponere over raske og sømløse girskift...»


Dobbelkløtsjgirkassene har gått sin seiersgang i bilpressen verden over en stund nå. Volkswagen-konsernet var først ute og har tilbudt DSG eller S-tronic, avhengig av produsent, på en rekke modeller siden 2003.

Kun til tverrstilt motor

Men det har vært én begrensning. Den seksstegede girkassen har kun vært kompatibel med motorer plassert på tvers, i biler som for eksempel Volkswagen Golf og Passat, Audi A3 og Skoda Octavia.

Kombinasjonen S-tronic, firehjulsdrift og V8-motor er meget effektiv Vis mer

Mer dobbelkløtsj fra Audi

  1. Store bilder


Nå har det imidlertid i løpet av kort tid kommet to ny dobbelkløtsjkasser fra Volkswagen-konsernet.

Liten og effektivt

Først ut var en liten, kompakt syvtrinnskasse. Denne jobber med tørre kløtsjer og er med sine 72 kilo vesentlig lettere enn de andre dobbelkløtsjkassene. Det gjør den svært effektiv. CO2-utslippet synker fra 140 til 133 gram med denne girkassen i forhold til en vanlig manuell sekstrinnskasse i Audi A3 1.4 TFSI.

Ulempen med denne kassen er at den kun tåler et maksimalt dreiemoment på opptil 250 newtonmeter. Det gjør den kun aktuell for biler med motorer som 1.4 TFSI, 1.8 TFSI og 1.9 TDI.

Nyhet

Girskiftene skaper ingen stopp i akselerasjonen Vis mer


Den ferskeste nyheten er imidlertid betydelig kraftigere. Denne har ikke kommet i noen produksjonsbiler ennå, men vi har kjørt den i nåværende Audi S5 med 4,2-liters V8-motor med 354 hestekrefter.

Våte kløtsjer

Denne girkassen er langt tyngre. Faktisk veier den nesten dobbelt så mye som den overfor omtale tørrkløtsjkassen. En av årsakene til det er nettopp det at kløtsjene i denne girkassen ligger i et oljebad, for at de ikke skal overopphetes.

Kraftig

S5 får ikke S-tronic før den får en 3,0-liters kompressormotor tidlig neste år Vis mer


Denne girkassen tåler nemlig betydelig større krefter. Hele 550 newtonmeter er tålegrensen hva gjelder krefter. Det er nok for de fleste motorer, om enn ikke de aller kraftigste. Hva turtall angår, skal denne kassen takle motorhastigheter på opptil 9.000 omdreininger i minuttet. Det betyr i praksis alle motorer Audi har i stallen i dag.

Til langsmonterte motorer

Et annet viktig moment med denne kassen er at den er tilpasset langsmonterte motorer. Det betyr at den kan sitte i de større og mer eksklusive modellene fra Audi. Sin debut vil den få i nye Audi Q5 som kommer i oktober. Her vil den kombineres med en 2,0-liters bensinturbo med 211 hester og 350 newtonmeter, samt en 3,0-liters diesel på 240 hester og 500 newtonmeter.

Også til A4 og A5

To syvstegede S-tronic-kasser: Den kraftigste til langsmonterte motorer oppe og den minste med tørre kløtsjer nede Vis mer
Vis mer


Omtrent samtidig vil den også bli tilgjengelig i A4 og A5 med samme bensinmotor. Enda mer spennende er det kanskje at den også vil bli å finne i nye S4 som skal vises på Paris-utstillingen i oktober. Denne får en 3,0-liters kompressormotor med et sted rundt 330 hestekrefter. I forbindelse med dette bytter også nåværende S5 motor, fra V8 til V6 med kompressor. Den prøvekjørte bilen på bildene, S5 V8 med S-tronic, kommer altså ikke i produksjon, ettersom man ikke bytter ut dagens konvensjonelle automatkasse før man skifter motor.

God og halvgammel

Til slutt har vi den etter hvert velprøvde sekstrinnskassen som i sin tid debuterte i forrige generasjon Audi TT 3.2 Quattro. Denne har gjort en god jobb i mange biler siden den gang og vil fremover tjene i biler med mellomsterke og tverrstilte motorer. Den tåler opptil 350 newtonmeter og veier 93 kilo.

Prøvekjørt

Vi har prøvekjørt alle tre S-tronic-kassene og lot oss imponere over raske og sømløse girskift, samt den direkte følelsen som en mekanisk forbindelse gir. Spesielt var dette merkbart i S5 på bane som svarte lynkjapt på endringer i gasspedalens posisjon og utnyttet motorens krefter til fulle.

A3 kan leveres med girkassen overfor Vis mer


For øvrig merker man ikke noen videre forskjell på de tre kassene i bruk, bortsett fra antall gir man har til rådighet. Det fine med alle tre er at de i de aller fleste tilfeller fungerer omtrent som en vanlig automatkasse dersom man ønsker det, mens man samtidig drar fordel av raske girskift og muligheten til å veksle skikkelig manuelt, hvis det er ønskelig.

Andre automatkasser

I tillegg til disse tre S-tronic-kassene har Audi tre andre automatiserte girkasser. Vi har prøvekjørt to av disse. Tiptronic er betegnelsen på Audis vanlige automatkasse som sitter i biler som A6 og A8 med firehjulsdrift. Denne kommer nå også i A4 og A5 i kombinasjon med den 3,0 liter store dieselmotoren som hittil kun har vært tilgjengelig med manuell girkasse. Denne kombinasjonen fungerte svært godt og kommer nok til å utkonkurrere den manuelle varianten blant kundene.

Multitronic til forhjulsdrift

A4 kan leveres med Tiptronic og 3,0-liters dieselmotor fra i høst Vis mer
Vis mer


Multitronic er automatalternativet i de forhjulsdrevne Audiene med langsmontert motor. Den sitter i A4, A5, A6 og nå også A8. Sistnevnte har inntil nylig kun vært levert med firehjulsdrift og dermed Tiptronic. I forbindelse med A8s ferske ansiktsløftning har man imidlertid introdusert en ny innstegsmodell. Den har en 2,8-liters bensinmotor og forhjulsdrift. Sistnevnte er kanskje vel så spesielt som den for klassen beskjedne motorstørrelsen. Uansett åpner det veien for Multitronic.

Trinnløs

Multitronic skiller seg fra Tiptronic i den forstand at det er en trinnløs girkasse. Det vil si at den forandrer utveksling kontinuerlig slik at man eksempelvis kan ligge konstant på 2.000 omdreininger mens bilen akselererer. Det gir en uvant følelse som trekker tankene i retning av mopedgirkasser, men rent objektivt fungerer det ganske bra. Motoren kan jobbe på det turtallet som er mest hensiktmessig etter forholdene uten å måtte forholde seg til girskift.

Sprek nok

Riktignok har man åtte simulerte og forhåndsprogrammerte utvekslinger som skal imitere gir, men helt det samme som vanlige gir blir det ikke. I A8 fungerte imidlertid denne pakken godt, og 2,8-literen er med sine 210 hestekrefter overraskende sprek. Men å spinne på forhjulene når man skal fort ut på en regnvåt hovedvei, er kanskje ikke like sømmelig i en bil som dette.

R-tronic

A8 med forhjulsdrift og trinnløst automatgir Vis mer


Til sist har R-tronic som sitter i Audi R8. Denne girkassen har sine røtter hos Lamborghini, og er en klassisk sekvensiell kasse med en enkel automatisert kløtsj. Denne girkassen fikk vi ikke kjørt i denne omgang, men vi har stiftet bekjentskap med den ved en rekke anledninger tidligere og konstatert at vi heller hadde valgt en vanlig manuell girkasse.

Stort mangfold

Audis mangfold på transmisjonssiden er stort og satsningen på dobbelkløtsjkasser imponerende. Så har da også mange andre produsenter begynt å følge etter. Både BMW, Porsche, Nissan, Volvo, Ford, Mitsubishi har nylig lansert, eller er i ferd med å lansere sine dobbelkløtsjalternativer.

  • Store bilder av banekjøring med Audi S5, samt de nye girkassene, finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder