Mer 911 Turbo

Vi har tidligere vist spionbiler av nye 911 Turbo, og her kommer det flere.

Vis mer

Mer 911 Turbo

  1. Store bilder
Vis mer


Forrige 911-variant, 996, fantes i en rekke modellvarianter og en av dem het selvsagt Turbo. Den ble i utgangspunktet levert med 420 hestekrefter, men man kunne også velge 450 hestekrefter hvis man følte for det.

Ny versjon

Den nye modellen er nå på vintertesting og den er knapt tildekket i det hele tatt. Kun noen små striper rundt lyktene er på plass. Baken på bilen er bred, og de to store luftinntakene som forsyner turboene på hver side av motoren med luft er på plass. Det samme er en stor spoiler på motorlokket og modifiserte luftinntak foran til radiatorene. Til tross for at motoren i 911 sitter bak er radiatoren plassert foran, og vannet går i rør frem og tilbake i absolutt hele bilens lengde.

Motorer

Vi regner med at også denne vil få to effektvarianter litt på sikt. I første omgang tror vi at den vil få litt mer enn nåværende Turbo som har 450 hestekrefter på det meste. Vi holder GT2 utenfor. Da kan det være snakk om 470-480 hestekrefter i første 997 Turbo. Litt lengre ut i modellsyklusen vil den sikkert bryte 500-merket. Uansett blir dette en svært rask bil som bør kunne underholde selv den mest bortskjemte sjåfør. Vi snakker her om akselerasjonstall fra 0 til 100 ned mot fire blank, og toppfart på over 300 kilometer i timen.

Drivverk og girkasse

Denne Turbo-generasjonen vil også få firehjulsdrift. Det er nok et sterkt ønske fra markedet, og de som vil slippe firehjulsdrift, men beholde turboene, kan sikkert etter hvert som i dag, velge en GT2. Firehjulsdriften gjør 911 til en sikker helårsbil som kan brukes på snø og vanskelig føre. Vi regner med fordelingen blir 95 prosent bak og 5 prosent foran.

Det går også rykter om ny girkasseteknologi i Porsche-sammenheng. Porsche har herlige 6-trinns manulle girkasser og noen ikke fullt så perfekte automatkasser med bare fem gir. Etter Porsches oppkjøp av nesten 20 prosent av aksjene i Volkswagen kan nok Porsche nå mer eller mindre hente hva de vil i hyllene til VW. Den lynraske og effektive DSG-girkassen med to kløtsjer var visstnok noe av det første som falt i smak. Stemmer dette blir 911 Turbo en bil med en av de beste og raskeste girkassene som finnes. Bugatti Veyron med 1.001 hestekrefer har en 7-trinns DSG-kasse og det skulle dermed finnes teknologi for å få tilpasset en DSG-kasse til 911 også.

Siden bilen er såpass lite tildekket er det nok ikke lenge før den offisielle informasjonen dukker opp. Vi regner med at bilen dukker opp på bilutstillingen i Geneve i mars, og at den er tilgjengelig på markedet rett etter det.

Store bilder av de to bilene finner du her.

Her finner du mer Porsche-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder


  • O
    ur spies from the cold caught up with the sensational new Porsche 911 (997) Turbo, and for the first time ever they snapped the car bare of any disguising. The next Turbo will sport 460bhp and go on sale in spring 2006. It is also said that the new car's improved underbody aerodynamics and more efficient bi-plane style rear wing should result in a top speed well in excess of the current car's 305 km/h, although we wonder for whom that speed is not sufficiently swift. The Turbo will also adopt a new four-wheel drive system that allows power to be fed to the individual wheel with the most grip, handy when you've got an awesome 460lb ft of torque (twisting power) to call upon. Expect the price to be in the region of 130 000 Euros.