<b>TRIGGER:</b> At du har muligheten til å lese av farten i Snapchat kan fort føre til at foten veier mer for å øke farten. Dette samtidig som at du tar bilder og skal sende, øker faren for ulykker betraktelig. Foto: MAGNUS G. ARNKVÆRN
TRIGGER: At du har muligheten til å lese av farten i Snapchat kan fort føre til at foten veier mer for å øke farten. Dette samtidig som at du tar bilder og skal sende, øker faren for ulykker betraktelig. Foto: MAGNUS G. ARNKVÆRNVis mer

Mener Snapchats fartsmåler er livsfarlig

Snapchat saksøkes for et filter som bilister bruker for å dokumentere høye hastigheter.

Det britiske selskapet Confused.com utførte nylig en spørreundersøkelse blant unge bilister. Blant 2000 bilister viste det seg at én av ti innrømmet å ha hatt et uhell i trafikken som følge av mobilbruk.

Og enda verre: Av dem som var blitt tatt for ulovlig mobilbruk, innrømmet hele 56 prosent å fortsette å bruke mobilen ulovlig, og at deling av bilder og video fra hendelsene i sosiale medier var blitt en viktig motivasjon.

Enkelte apper legger til og med til rette for slik deling, ikke minst Snapchat.

Legger farten på bildet

En av årsakene er et populært Snapchat-filter, som ganske enkelt viser farten du beveger deg i, midt på bildet eller videoen du tar. Mange mener at dette er en oppfordring til å snappe mens du kjører. Ikke nok med det, det kan også være med på å fremprovosere høye hastigheter, og dermed være direkte livsfarlig.

Snapchat har riktignok lagt på teksten «ikke snap mens du kjører» rett under fartsmåleren, men meldingen forsvinner like raskt som den dukker opp.

LES OGSÅ: Slik bruker du de nye Snapchat-effektene

Skadet for livet

Det var dette filteret som skulle vise seg å endre livet til Wentworth Maynard, Christal McGee og vennene hennes. Nå saksøkes både appen og jenta som brukte Snapchat mens hun kjørte bil.

Hva med deg?

Har du brukt Snapchat mens du har kjørt bil? (Avsluttet)
Nei, selvfølgelig ikke(51%) 3421
Ja, flere ganger(19%) 1264
Snapchat? Hva er det?(17%) 1142
Det har nok kanskje hendt(13%) 889
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Det er advokatfirmaet Michael Lawson Neff (MLN) som gjenforteller historien fra 10 september 2015.

McGee og vennene var på vei hjem fra jobb da McGee tok frem mobilen for en selfie, mens hun kjørte. Målet hennes var å få bilen over 100 miles pr hour, altså 160 kilometer i timen, for deretter å ta en selfie med farten på.

Selv om venninnene hevder at de ba henne sette ned farten, la hun ikke fra seg telefonen tidsnok. I det hun skulle sende bildet til sine venner traff hun Maynards Mitsubishi Outlander bakfra.

LES OGSÅ: Selfies bak rattet er et problem

Sjokkert over filteret

Dette førte til at Maynard fikk store ytre og indre skader og har måttet tilbringe det siste halve året på sykehus og i rehabilitering. Det er grunnlaget for MLN på vegne av Maynard nå saksøker både bildedelingstjenesten og McGee.

- Jeg blir sjokkert over at Snapchats tilrettelegger for, og oppmuntrer brukere til å øke farten for å dele med andre. Dette har vært med på å ødelegge Maynards familie, sier advokat Todd Henningsen på advokatfirmaets sider, der du kan lese hele historien.

Snapchat ikke enig

Ifølge Mashable har en talsperson fra det populære sosiale nettverket foreløpig kommet med følgende uttalelse i forbindelse med saken:

- Ingen snap er viktigere enn noens sikkerhet. Vi går aktivt ut og fraråder våre brukere fra å bruke fartsfilteret mens de kjører, blant annet gjennom å vise teksten "Do not Snap and Drive" i selve appen.

Skjer også her hjemme

ADVARER: UP-sjef Runar Karlsen forteller at det å flytte fokuset fra veien til telefonen noen sekunder kan utgjøre forskjellen mellom liv og død. Foto: Politiet Vis mer


I etterkant av en ulykke utenfor Elverum ble Snapchat brukt som et bevis i retten, da en av passasjerene i ulykkesbilen tok et bilde da bilen hadde alt for høy fart, med fartsmålingen i bruk.

- Vi er helt klart bekymret for denne trenden, sa UP-sjef Runar Karlsen da vi ba om en kommentar om situasjonen her hjemme.

- Det er imidlertid vanskelig å konstatere konkret, men trenden med selfies, som kanskje morsom i seg selv, er ikke lenger morsom når den kombineres med bilkjøring.

- Når hender, blikket og tankene er borte fra selve kjøringen, øker reaksjonstiden med flere sekunder – som kan være avgjørende sekunder i en kritisk situasjon, fortalte Karlsen.

LES OGSÅ:
Færre unge menn dør i trafikken
Vær obs på syklistene!