STANSER MARKEDSFØRINGEN: Forbrukerombudet ber Klagehjelp AS endre villkårene i avtalene kundene inngår. Flere sprik gjør avtalen til en dugnad. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
STANSER MARKEDSFØRINGEN: Forbrukerombudet ber Klagehjelp AS endre villkårene i avtalene kundene inngår. Flere sprik gjør avtalen til en dugnad. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpixVis mer

Klagehjelp AS vil saksøke Volkswagen

Mener Klagehjelp AS lurer kundene

- Svartmaling av vår tjeneste, sier daglig leder i Klagehjelp AS til Dinside.

For ett år siden sprakk en av de største skandaleboblene bilverdenen kanskje noen har sett. Det ble skrevet tusenvis av artikler verden over, også her i Norge.

I Norge tilbakekalte Volkswagen totalt 147.139 biler, hvorav 77.580 av disse var personbiler etter at det ble avdekket juks og urimelige utslippstall.

I USA har berørte kunder fått gavekort til på til sammen tusen dollar, i tillegg til fri veiassistanse i tre år. I Europa har det vært andre løsninger.

- I de europeiske landene er det fullt fokus på de tekniske løsninger som skal utbedre feilen med EA 189-dieselmotorene, sa Anita Svanes fra Harald A. Møller AS da vi omtalte saken i fjor.

Det har resultert i at et privat selskap ved navnet Klagehjelp AS har tatt på seg rollen for å samle Norges berørte bileiere.

Villedende markedsføring

Nå reagerer Forbrukerombudet på Klagehjelps fremgangsmetode ovenfor de norske bileierne.

- Det er et stort sprik mellom det Klagehjelp gir inntrykk av at de kan gjøre for forbrukere i markedsføringen, og det som er realiteten når man leser avtalevilkårene. Dette er et grovt eksempel på villedende markedsføring, seier juridisk direktør Frode Elton Haug hos Forbrukerombudet.

I vilkårene til selskapet står det at pengene som samles inn kanskje skal brukes til å finansiere èn pilotsak i domstolene på vegne av èn forbruker.

Dette innebærer at de 1355 resterende av de 1356 bileierne Klagehjelp oppgir å ha på laget, ikke vil få fremmet sin sak eller være part i saken. Skulle de ønske å ta saken opp, må de gjøre det for egen regning.

Klagehjelp AS vil kjøre gruppesøksmål

Når Dinside snakker med daglig leder Dag Rune Flåten i Klagehjelp AS, er han oppgitt over hvordan Forbrukerombudet har behandlet saken, og mener punktene som nå er oppe til endring er bagateller de kunne ordnet opp i uten at det var nødvendig å ta det i offentligheten.

- Etter å ha mottatt henvendelsen fra Forbrukerombudet satte vi alle kluter til for å gjøre nødvendige endringer, forteller Flåten til Dinside.

- Vårt mål og vår innstilling er at det ikke skal kjøres noen pilotsaker, men at det skal bli et gruppesøksmål.

I tillegg til flere av de overliggende punktene peker Forbrukerombudet også på mangelen på et angrerettskjema.

- Angrerettsskjemaet er nå implementert selv om vi ikke trodde det var nødvendig. I tillegg er det nå ikke lenger mulig å bestille tjenesten via våre nettsider. Man kan kun be om informasjon. For å være med må en nå kontakte oss direkte.

Kan droppe hele saken

Forbrukerombudet har i brevet til Klagehjelp konkludert med at det ikke er gyldige avtaler mellom selskapet og forbrukere som har bestilt tjenesten.

I tillegg påpeker Forbrukerombudet at prisen for å delta har økt flere ganger de siste månedene. Prisen ligger i dag på 3740 kroner per kjøretøy.

Dette forklarer Flåten med at de nå har satt advokater på saken, som krever mer enn det beløpet som først var estimert.

Klagehjelp krever forskuddsbetaling av alle som har meldt fra at de ønsker å kjøpe tjenesten som selskapet tilbyr. Samtidig er det skrevet i vilkårene at Klagehjelp selv kan velge å ikke gå videre med søksmålet dersom det ikke er nok deltakere.

Hvor mange deltakere som eventuelt kreves for å gjennomføre gruppesøksmålet er ikke oppgitt og her får vi heller ikke et klart svar fra daglige leder.

- Det er urimelig å kreve at forbrukerne skal forskuddsbetale for en mulighet til å delta i et søksmål som kanskje ikke blir noe av, sier Haug i Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet har bedt klagehjelp om å endre eller stanse all markedsføring av salg av tjenesten så snart som mulig, og senest innen torsdag 22. september klokken 12.

LES OGSÅ:
Er dieselgate en del av et bransjeproblem?
Spørsmål og svar angående dieselskandalen
Livsfarlige air-bager sitter fortsatt i flere millioner biler