Blir tanken tom på et blunk? Ikke alle biler bruker så lite bensin som bilprodusentene hevder, skal vi tro en undersøkelse gjennomført av ICCT. Foto: Colourbox
Blir tanken tom på et blunk? Ikke alle biler bruker så lite bensin som bilprodusentene hevder, skal vi tro en undersøkelse gjennomført av ICCT. Foto: ColourboxVis mer

Mener bilprodusentene oppgir feil forbruk

Bilenes reelle drivstoff-forbruk er langt høyere, hevder ICCT. Bransjen selv viser til offisielle målemetoder alle må følge, og mener ICCTs målinger ikke overbeviser.

Det er et stort gap mellom forbruket som oppgis av bilprodusentene, og det reelle forbruket til de forskjellige bilmodellene.

For et av bilmerkene er det reelle bensinforbruket hele 30 prosent høyere enn forbrukstallene bilprodusenten selv opererer med.

Dette hevder en undersøkelse gjennomført av International Council on Clean Transportation (ICCT), som ble publisert denne uken, skriver danske Jyllands-posten.

>> Her kan fotoboksen gi deg bilbeltebot

Bruker 25 prosent mer bensin i snitt

Allerede for noen år siden gjennomførte ICCT en tilsvarende undersøkelse, der de målte seg frem til at bilenes reelle bensinforbruk er langt større enn forbruket som blir oppgitt av produsentene selv.

Den ferske undersøkelsen fra samme aktør bekrefter det samme. Organisasjonen har gjennom seks år testet bensinforbruket for forskjellige bilmerker og modeller, og slår fast at forskjellen mellom de oppgitte og de reelle forbrukstallene de har målt har økt de siste årene.

For mens forskjellen på oppgitte og reelle tall var på ti prosent i snitt i 2010, hadde forskjellen økt til hele 25 prosent i 2011.

Les også: Du får forsikringstrøbbel hvis den andre bilen stikker av

BMW har størst avvik

Det er det tyske bilmerket BMW som skal ha den aller største forskjellen mellom det oppgitte og det reelle bensinforbruket, ifølge ICCT. Til tross for mye ros for sin utvikling av stadig mer drivstofføkonomiske motorer, har det tyske bilmerket hatt en økning i forskjellen på offisielle og reelle forbrukstall slik ICCT måler det.

I 2005 var avviket på rundt 12 prosent, mens den tilsvarende forskjellen var på hele 30 prosent i 2011.

Er disse tallene riktige, vil det si at en BMW-eier kjører nesten en tredjedel kortere per liter enn det bilisten har fått opplyst ved kjøp av bilen.

Også Audi er blant bilmerkene som klarer seg dårligere enn forventet i denne undersøkelsen, det samme gjelder de franske bilmerkene Peugeot og Citroën. For de to sistnevnte har avviket økt fra 12 til 16 prosent de siste ti årene.

ICCT er ikke alene om å hevde at bensinforbruket bilprodusentene oppgir for sine modeller, er feilaktig. I januar i år omtalte DinSide en liknende undersøkelse gjennomført av det britiske forbrukernettstedet HonestJohn. De slo fast at forskjellen mellom de offisielle forbrukstallene bilprodusentene oppgir, og det personer som kjører bilene faktisk konstaterer, tilsvarer en merkostnad for bilistene på cirka 40 milliarder kroner.

I den britiske undersøkelsen ble blant annet Mercedes B-klasse og Lexus CT 200h trukket fram som forbruksverstinger.

Umulig å måle

Teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening, er ikke overbevist over resultatene fra ICCTs undersøkelse. Han mener det ikke går an å konstatere at forskjellen i forbruk er 25 prosent - eller noen annet prosent for den saks skyld.

Teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening, er ikke overbevist over resultatene fra ICCTs undersøkelse. Foto: Bilimportørenes Landsforening Vis mer


– Reelle kjøreforhold er forskjellige for hver eneste kjøretur som foretas. Det er dessuten fullt mulig å oppnå lavere forbruk enn det som er oppgitt, det er bare å kjøre en tur på flat vei i konstant fart, for eksempel 80 km/t, påpeker Lillemork overfor DinSide.

I undersøkelsen kritiserer ICCT bilprodusentenes testmetode, den såkalte NEDC-standarden (New European Driving Cycle), som de mener er hovedårsaken til de feilaktige forbrukstallene.

Lillemork understreker at det er myndighetene som stiller krav om hvordan testingen skal foregå, og at de ikke er kritiske til bilprodusentene.

– Per i dag er bilprodusentene pålagt av EU-kommisjonen å teste etter NEDC-standarden. Det er riktig at denne kjøresyklusen bare i liten grad reflekterer réelle kjøreforhold, men dette er en standardisert laboratorietest som kun har til hensikt å muliggjøre sammenligning av alle personbiler med krav til utslipp og forbruk. Bilprodusentene er som sagt nødt til å følge denne prosedyren for å få godkjent sine produkter, forteller Lillemork.

Han legger til at det er en ny standard under utforming for å måle bilenes bensinforbruk.

– Den går under navnet WLTP, som står for Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure. Denne vil gjelde fra rundt 2016 og er ment å ta opp i seg mer realistiske kjøreforhold, understreker Lillemork.

Les også: Helt nye skilt på plass