Men hvor godt er egentlig tilbudet? Og for hvem?

Det er for tiden ingen andre som tilbyr tilsvarende ordning. Nå vil enkelte kanskje huske at NAF for ikke lenge siden hadde en bruktbilgarantiordning som de var nødt til å avvikle da den ble for kostbar. Hvilke grep har if tatt for ikke å gå i samme fellen?

Vis mer

Nå kan du forsikre bruktbilhandelen

  1. Omfang og unntak
  2. Noen konklusjoner
  3. Men hvor godt er egentlig tilbudet? Og for hvem?


Men la oss først se på mulighetene for brukere av ordningen: For en bilkjøper er dette tilsynelatende en fred-i-sinnet-løsning til en rimelig penge. Enten man tar kostnaden ved test og forsikring selv, eller om selger har fikset det på forhånd. Og dersom det er bilselger som har tatt verkstedstesten og betalt forsikringen, bør det være et svært godt salgsargument. For mange vil det være et godt instrument for å få solgt bilen sin raskere, og da spesielt biler som det gjerne kan stilles slike spørsmål med.

Eldre enn fem, yngre enn ti?

Men om if uansett sjalter ut biler som er eldre enn 15 år - og det forstår man jo - så skal det vel også godt gjøres å forsvare en slik forsikring på en bil som er yngre enn fem år. Og spesielt om normale servicer er fulgt. Hvorfor? Fordi du da har kjøpsloven og fem års reklamasjonsrett på din side for stort sett alle slike problemer som if dekker.
Og så har vi jo spørsmålet om if faktisk vil forsikre biler som er for eksempel mellom 10 og 15 år? De stiller riktignok ikke konkrete krav til at alle servicer skal være utført. Men for at verkstedet skal godkjenne bilen som god nok til forsikring, får vi opplyst at den i praksis bør være omtrent like god som om de hadde vært utført. Og hvor mange biler i den aldersgruppen har det?

Rulett og risikovurdering

De aller fleste dyre og spesiell biler er uansett unntatt fra ordningen. Se unntakslisten i egen sak. Vis mer


I følge if omsettes det årlig cirka 240.000 bruktbiler privat i Norge. Og ifølge if mottok Forbrukerrådet i fjor nesten 12.000 henvendelser om bil. Hvor mange av disse som gjelder privat kjøp og salg er ikke godt å si, men la oss anta rundt halvparten. I så fall kan vi grovt sett si at hvert 40ende private bilhandel er så omstridt at Forbrukerrådet kobles inn - eller at bruktbilkjøp er en åttendel så risikofylt som russisk rulett.
Og i følge Forbrukerrådet har du som kjøper av bruktbil hos privatperson tross alt noen rettigheter i behold (tross alt = med tanke på hvor godt du er sikret ved kjøp av ny bil, eller bruktbil gjennom forhandler). For det første kan du stille krav mot selger dersom selger bevisst har unnlatt å oppgi relevant informasjon. For det andre dersom selger har gitt uriktig positive opplysninger. Og ikke minst dersom det er et grovt misforhold mellom pris og hva du får.

Sparer tid og irritasjon

Det første og største poenget alle praktisk anlagte mennesker ser, er selvsagt utfordringen med å nå gjennom med slike krav (advokater og møter og domstoler og styr). En forsikring som if tilbyr vil dermed for det første være en kvalitetssikring man uansett bør utføre i forkant av bilkjøp - og altså en videre sikring mot at teknisk trøbbel kan oppstå.
Men husk for all del at det er begrenset hva denne forsikringen dekker. Den dekker for eksempel ikke heftelser, annet kontraktsmessig plunder, elektriske feil, karosseriskader etc.

Her kan du lese våre konklusjoner.