<b>UNNA VEI!</b> Her kommer BMW M760Li xDrive - det mektigste og mest gedigne fra Bayern på lenge. Den peker nese av miljøbevegelsen med sin høyst politisk ukorrekte biturbo V12-motor med 600 hestekrefter og nesten 300 gram CO2 per kilometer - offisielt! Foto: BMW
UNNA VEI! Her kommer BMW M760Li xDrive - det mektigste og mest gedigne fra Bayern på lenge. Den peker nese av miljøbevegelsen med sin høyst politisk ukorrekte biturbo V12-motor med 600 hestekrefter og nesten 300 gram CO2 per kilometer - offisielt! Foto: BMWVis mer

Mektig fra BMW: M760Li xDrive

BMW varter opp med sin konkurrent til Mercedes-Benz S 63 AMG.

At de tør! Da forrige generasjon 760 fra BMW kom, forutså vi at det ville gå mot slutten for slike tørste V12-monstre.

Men nei, i Autobahns hjemland og med nye og fjernere markeder med nyrike, bensintørste kunder, er tydeligvis V12-ernes annonserte og nesten programmerte endeligt avlyst.

For fra Stuttgart kom det en ny politisk ukorrekt kjempe for mindre enn to år siden, og nå er det München som svarer.

Her er resultatet - BMW 7-serie med en M foran, en epokegjørende nyhet i seg selv.

M Performance

Riktignok er det ikke en M7, altså ingen pur BMW M-bil. Men likevel - i denne klassen er det bemerkelsesverdig å nærme seg motorsport-betegnelsen.

GEDIGEN: Lang, tung, mektig og tre kilo CO2 på mila - det er BMWs nye V12-flaggskip Foto: BMW Vis mer


Selvsagt er dette motivert av at Mercedes-Benz så langt har fått herske alene på toppen i luksusklassen med sine AMG-versjoner - BMW måtte reagere.

Da har de ansett at en M Performance-versjon var et passende tilsvar og resultatet er M760Li - en høy-ytelsesversjon av lang utgave av den nye 7-serien som vi testkjørte første gang i fjor.

Nesten like heftig: Les vår test av BMW X5 M

600 hester og 4x4

Bilen har også firehjulsdrift og dermed blir dens fulle navn BMW M760Li xDrive.

Under panseret har den en M Performance V12 biturbomotor på 6,6 liter med maksimal effekt på 600 solide hester samt et massivt dreiemoment på 800 newtonmeter helt nede fra 1.500 omdreininger.

AUTOBAHN-EXPRESS: Med hårreisende ytelser til en så stor bil å være, er BMWs første 7-serie med M foran helt oppe i den ypperste verdenseliten blant luksusbilene. Foto: BMW Vis mer


Kjappest fra 0-100

I rene krefter er toppversjonen av Mercedes Benz S-klasse fortsatt overlegen. Vår test av den imponerende Mercedes S 65 AMG kan du for øvrig lese her.

Likevel er BMW-en kjappest på øvelsen 0-100 kilometer i timen med sine 3,9 sekunder (S 63 AMG klarer fire sekunder blank mens S 65 AMG med sine 630 hester er handicappet ved ikke å ha firehjulsdrift og kvitterer med 4,3 sekunder).

Men som vi vet forteller ikke 0-100 hele historien ...

For å vite mer om bilen, les vår første test av nye BMW 7-serie her.

TYPISK: Klassisk BMW - i en spesielt høyverdig versjon. Diskret spesifikk dekor til tross - det er ikke så lett å se at dette er flaggskipversjonen før man ser V12-emblemet og speedometeret gradert til 330... Foto: BMW Vis mer


Og fem over S

Som seg hør og bør er toppfarten egentlig begrenset til 250 kilometer i timen med elektronisk sperre.

Men siden Mercedes-AMG tilbyr en AMG-pakke inkludert toppfart hevet til 300 kilometer i timen, måtte selvsagt BMW klinke til med M-Drivers Package og ... 305 kilometer i timen!

Selvsagt leveres det BMW selv kaller sin nye ledestjerne med ekstra rause dimensjoner på luftinntak og hjul - 20-tommere er standard - og sport-luksusseter og spesialtilpasset dekor er på plass. Eksosen skal dessuten være spesialtunet for å levere et spesielt raffinert og sportslig V12-lydspor!

Når denne über-doningen blir tilgjengelig i Norge og hva den vil koste, vet vi ikke i skrivende stund. Bilen blir imidlertid å se på bilutstillingen i Genève tidlig i mars.

TYPISK: Klassisk BMW - i en spesielt høyverdig versjon. Diskret spesifikk dekor til tross - det er ikke så lett å se at dette er flaggskipversjonen før man ser V12-emblemet og speedometeret gradert til 330... Foto: BMW
JADA: Her går det klarere frem hva som bor i doningen. Foto: BMW
ROMSLIG: BMW M760Li xDrive har, som den store L-en i betegnelsen indikerer, den lange akselavstanden og ditto plass i bakre seksjon. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
GEDIGEN: Lang, tung, mektig og tre kilo CO2 på mila - det er BMWs nye V12-flaggskip Foto: BMW
PREMIERE: Denne M-en på en 7-serie er friskt og betyr heftige saker. Foto: BMW
AUTOBAHN-EXPRESS: Med hårreisende ytelser til en så stor bil å være, er BMWs første 7-serie med M foran helt oppe i den ypperste verdenseliten blant luksusbilene. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
UNNA VEI! Her kommer BMW M760Li xDrive - det mektigste og mest gedigne fra Bayern på lenge. Den peker nese av miljøbevegelsen med sin høyst politisk ukorrekte biturbo V12-motor med 600 hestekrefter og nesten 300 gram CO2 per kilometer - offisielt! Foto: BMW