<b>NESTEN 600 HESTER:</b> Her ser vi topversjonen i den nye GLS-serien, Mercedes-AMG GLS 63 4Matic, i kledelig designo diamant-hvitt. Foto: DAIMLER
NESTEN 600 HESTER: Her ser vi topversjonen i den nye GLS-serien, Mercedes-AMG GLS 63 4Matic, i kledelig designo diamant-hvitt. Foto: DAIMLERVis mer

Mega-SUV-en Mercedes GLS

Hvis denne bilen minner deg om noe, er ikke det så rart. Dette er praksis snakk om en oppgradert GL under navnet GLS.

Ved siden av S-klasse, vil Mercedes-Benz GLS fremstå som flaggskipet på SUV-siden og i størrelse er det bare den nye, luksuriøse V-klassen som slår den når det gjelder innvendig plass.GLS er altså en svær bil.

Det vil i praksis at den er 513 centimeter lang, 193,4 i bredden og 185 centimeter i høyden - det hele på en akselavstand som med 307,5 centimeter.

Det er omtrent de samme dimensjonene som utgående GL - en centimeter mer i lengden har med frontdesign å gjøre - og det er ikke rart da det dreier seg om en facelift av nevnte GL. Mercedes gjentar dermed operasjonen de foretok da ML ble til GLE gjennom en kosmetisk og teknisk oppgradering.

Diger bil

I 2006 lanserte Mercedes-Benz sin gedigne GL og satte alt annet av europeiske SUV-er i skyggen - inkludert mastodonten Audi Q7. Sistnevnte har kommet i helt ny utgave først nylig, mens annen generasjon GL kom i 2012.

LUKSUS_KRYSSER: Mercedes-AMG GLS 63 er meget synlig på veien. Foto: DAIMLER Vis mer


Det er altså denne bilen som nå erstattes av GLS. Dermed er alle de nye modellnavnene på plass hos Mercedes. Den romslige 7-seteren kan selvsagt fortsatt brukes som 5-seter med et svært bagasjerom på 680 liter - eventuelt kan man med annen seterad nedfelt få plass til hele 2,3 kubikkmeter last.

I forhold til GL er det i hovedsak noen designdetaljer som gjør at GLS kan gjenkjennes - Særlig fronten er redesignet med ny grill og støtfanger samt nye frronlykter. I interiøret er det gjort endringer på midtkonsollen og instrumetneringen, multifunksjonsrattet og brukergrensesnittet via berøringsskjerm.

Les også: Dinside kjører Mercedes-Benz GLC

GEDIGENT: Interiøret er like massivt som resten av bilen - her ser vi førermiljøet i Mercedes-AMG GLS 63 4Matic, holdt i nappaskinn «espresso-brunt» og med AMG Carbon-dekor. Foto: DAIMLER Vis mer


Mer effektiv

Drivlinjene er blitt oppgradert og GLS har fått 9 G-tronic, 9-trinnsautomaten som blir stadig mer utbredt i Mercedes-programmet. Den blir standard på alle versjoner unntatt Mercedes-AMG GLS 63.

Motorprogrammet starter med dieselversjonen GLS 350 d 4Matic, som yter 258 hester og 620 newtonmeter. På bensinsiden er minstemann GLS 400 44Matic - den byr på V6 med biturbo, 333 hestekrefter og 480 newtonmeter allerede fra 1.600 omdreininger. GLS 500 4Matic har fått biturbo-V8-motoren på 455 hestekrefter og 700 newtonmeter.

Og kronen på verket er en skikkelig kraftkar: Mercedes-AMG tilbyr GLS 63 4Matic med 585 hestekrefter, 760 newtonmeter og AMG Speedshift Plus 7G-tronic girkasse.

Grunndata - Mercedes GLS
ModellGLS 350 d 4MaticGLS 500 4MaticMercedes-AMG GLS 63 4Matic
Slagvolum:2.987 ccm4.663 ccm5.461 ccm
Effekt:258 hk455 hk585 hk
ved o./min.3.4005.250-5.5005.500
Dreiemoment:620 Nm700 Nm760 Nm
ved o./min.1.600 - 2.4001.800 - 4.0001.750 - 5.250
Forbruk:Fra 0,71 l/milFra 1,09 l/mil1,23 l/mil
CO2 utslipp:199-185 g/km264-255 g/km288 g/km
Toppfart:222 km/t250 km/t250 km/t


Også som terrengbil

GLS er ikke noe mer begrenset til parade-bil enn GL var - terreng-egenskapene skal være på høyde med utseendet. Standardversjonene av Dynamic Select, der man velger kjøremodus, har blant sine seks ulike programmer, et Off Road-program for moderat vanskelig terreng, men det er mulig, mot merkostnad, å velge Off Road+ i tillegg for den som tenker seriøs terrengbruk.

Blant annet får man da muligheten for å heve bilen til en bakkeklaring på over 30 centimeter, og vadedybden er oppgitt å være opptil 60 centimeter. Hvorvidt noen av eierne vil tørre å utforske det siste er imidlertid en annen sak.

Nye GLS lanseres i mars 2016. Norsk pris er ennå ikke klar.

Alle bildene:

MASSIV DONING: GLS ruver i terrenget, med 513 centimeter i lengden, 193 i bredden og 185 centimeter i høyden. Foto: DAIMLER
FIRKANTET: Særlig sett fra denne vinkelen fremstår Mercedes-Benz GLS som svært klassisk i formen. Konkurrenter er i hovedsak store amerikanske SU-er som Cadillac Escalade. Foto: DAIMLER
RUVER I TERRENGET: Her er fornyet GL under navnet GLS 350 d, sannsynligvis blir denne V6-dieselversjonen mest solgte versjon. Foto: DAIMLERDAIMLER
ROMSLIG: Tre separate seter i annen rad og to fullverdige seter bakerst. Foto: DAIMLER
KOSMETISK ENDRET: Grillen, frontfangeren og lyktene er nye på GLS i forhold til utgående GL. Foto: DAIMLER
LUKSUS_KRYSSER: Mercedes-AMG GLS 63 er meget synlig på veien. Foto: DAIMLER
NESTEN 600 HESTER: Her ser vi topversjonen i den nye GLS-serien, Mercedes-AMG GLS 63 4Matic, i kledelig designo diamant-hvitt. Foto: DAIMLER
GEDIGENT: Interiøret er like massivt som resten av bilen - her ser vi førermiljøet i Mercedes-AMG GLS 63 4Matic, holdt i nappaskinn «espresso-brunt» og med AMG Carbon-dekor. Foto: DAIMLER