Mega-luksus fra Mercedes

Verdens sterkeste sjåførkjørte limousin. Mercedes tar nok ikke munnen for full når de presenterer den største og sterkeste av sine Rolls-Royce-konkurrenter som selges under merket Maybach.

Vis mer

Mega-luksus fra Mercedes

  1. Store bilder!
Vis mer


Maybach 62 S heter vidunderet, som blir lansert denne månenden i anledning utstillingen Auto China i Beijing. I motsetning til Maybach 57 S, som er designet for å kjøres av bilens eier, henvender 62 S seg til kjøpere som vil la seg transportere i et luksuriøst baksete av en profesjonell sjåfør.

Tregt salg så langt

Mercedes' superluksusmerke ble vekket opp fra de døde for seks år siden og etablerte seg med salg av modellen Maybach 62 i 2002. Den ble etterfulgt av en kortere versjon, Maybach 57. (Tallene viser til bilenes lengde i desimeter). Salgskurvene har utviklet seg skuffende; 1.000 til 1.500 eksemplarer årlig var salgsmålet - i realiteten er under halvparten så mange blitt solgt. I Norge er én Maybach blitt registrert hittil. Men det finnes etterspørsel, og de mest lovende markedene finner man østover - fra Russland og Midtøsten til Kina. Mercedes har ikke gitt opp, og her kommer altså det mest gedigne produktet så langt. Bilen har et ytre utseende som skiller den fra den "vanlige" 62-versjonen. Den har egen "S"-én-tone lakkering - også en ny "skimrende hvit". (Hvitt er i ferd med å bli trendy igjen). Videre har 62 S en redesignet grill, trapesformede integrerte enderør og spesielle 20-tommers felger.

V12 på 612 hester

Vis mer


Motoriseringen er den ultimate AMG-maskinen man fra før finner i Mercedes S, SL- og CL samt i Maybach 57 S. Den er en videreutvikling av Mercedes' 6-liters biturbo V12-motor og yter 612 hestekrefter samt et elektronisk begrenset dreiemoment fra 2.000 til 4.000 omdreininger på hele 1.000 newtonmeter. Mercedes opplyser litt kryptisk at topphastigheten er begrenset til 250 kilometer i timen "i sjåfør-kjørte biler". Om det betyr at eiere som vil kjøre selv får anledning til å oppheve sperren og sprenge 300 km/t-grensen er vi usikre på. Akselerasjonstiden fra 0 til 100 er oppgitt til 5,2 sekunder, hvilket gjør at den digre, tunge limousinen tangerer tiden til en BMW M3 og så og nesten ville holdt følge med en Porsche 911 (5,0 sekunder).

Rullende salong

Interiøret i Maybach 62 S domineres av dyre og luksuriøse materialer - eksklusivt skinn, edeltre og pianolakk. Tykke tepper på gulvet forsterker den avdempede og eksklusive atmosfæren mens benplassen for passasjerene i de to bakre lenestolene er enorm. I forhold til 57 S er dessuten 62 S mer komfortabelt satt opp når det gjelder hjuloppheng, dette også for å pleie den eksklusive kunden som lar seg transportere av privatsjåfør.

Hvis du skulle ønske å anskaffe et eksemplar på norske skilter, så regn med en prislapp på rundt fem millioner.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder